jasperinkameroen.reismee.nl

Who's afraid of Fat Lum?!

WE ARE NOT AFRAID OF THE (FAT) LUM!

In dit blogbericht verhalen over fat Lum, fat Jennifer, misschien fat Jasper... Maar ook andere verhalen met een fat 'vet' kantje! Geniet ervan.

Wie is er nu niet bang van FAT LUM? Tijdens vrije momenten op school probeer ik met de kinderen spelletjes te spelen. In plaats van altijd te voetballen vind ik dat het tijd is om (weliswaar in het Engels) spelen uit te leggen! Ik begin met Dikke Bertha. Ik heb op de blog van Elise (www.eliseinkameroen.reismee.nl) gelezen dat zij dat spel speelde, dus moet ik dat ook eens proberen! Ik begin het spel als 'FAT BETTY', maar de kinderen kunnen de naam 'BETTY' moeilijk uitspreken (Botty, Butty of Batty). Ik denk ook niet dat ze door hebben dat het om een voornaam gaat. Dan maar aanpassen naar een plaatselijke naam. En dan is LUM wel de best uitgekozen naam. Deze naam komt hier vaak voor en is volgens mij te vergelijken met Jan en An in België. Het spel verloopt verrassend goed, alhoewel ze nog steeds niet door hebben dat het om een voornaam gaat. Ze zeggen: 'Who's afraid of THE fat lum? We are not afraid of THE fat lum!' Heel grappig en na wat bijsturing kunnen ze het spel perfect spelen. Ook ik word opgepakt en getransformeerd in een FAT LUM.

Verder vallen volgende namen mij op :

  • Ngwa (boys and girls)
  • Sirri (girls), gegeven aan Lien.
  • Ngum (girls)
  • Pascaline
  • Damian
  • Sebastian
  • Precious
  • Cindy
  • Victor
  • Miracle
  • Bih
  • Rejoice (girls and boys)
  • Bih Phillis (deed me aan een ziekte denken...)
  • Suh (girls and boys)
  • Suh Billy Bride (goede artiestennaam, toch?)
  • Stella
  • Petra
  • Peter
  • Niba (boys)
  • Neba (girls and boys)
  • Nungfo (boys)
  • Tanguy (boys)
  • Sergio (boys)
  • Manguy (girls)
  • Tafontu (boys)

Als persoon in Kameroen heb je eerst de naam van je papa, dan je eigen naam en dan nog een naam daarachter. Als je dus Suh Peter Neba heet, is Suh de naam van je vader. Peter is je eerste naam en Neba je tweede. De mensen kunnen je dus Peter en Neba noemen. De kinderen in mijn gezin hebben als eerste naam ook Ngwa. Het is de tweede naam van de papa. In België zou mijn naam Jozef Jasper Vanden Bempt zijn. (of was het nu VandenBempt?!) Alleen word je daar niet 'Vanden Bempt' genoemd.

Lien en ik zitten op de kamer. Ik ben bezig met het overzetten van foto's en Bih, één van de zussen, komt onze kamer binnen. Ze gaat water halen en wil weten hoe je 'I'm going for water.' in het Nederlands zegt. Lien zegt haar dat het 'Ik ben zot.' betekent. Bih loopt naar Paulien en zegt: 'Paulien!, Ik ben zot.' Paulien schiet in de lach en vraagt of ze weet wat het betekent. Bih heel overtuigd: 'Yes, Yes! I'm going for water.', Waarop Paulien harder lacht en zegt dat het 'I'm crazy' betekent. Iedereen begint super hard (en vettig ;)) te lachen en Bih is beetgenomen. Dit krijgen we zeker nog eens terug...

Ook de opvolgreizigers worden onthaald in ons dorpje. Imran, Nele en Etienne komen ons bezoeken en we leren hen Bafut beter kennen. We gaan met hen uiteten in Bamenda, zij worden uitgenodigd in ons gastgezin, ik heb een gesprek met Nele over mijn stage, Paulien over haar stage, een gesprek als duopartners, een bezoek aan de school in Mankanikong (niet te voet, maar met brommertjes...), bezoek aan de lagere school in Mambu, uitgebreid bezoek en gesprek met Zuster Petra, bezoek aan de secundaire school in Mambu. Een volle agenda, maar ik geniet wel van hun aanwezigheid. Ze kunnen de moeilijkheden waar ik soms mee worstel beter plaatsen en kaderen sommige dingen, waardoor ik een beter inzicht krijg over wat ik hier nu juist mag en kan doen. Ze kwamen net na onze vakantie, dus als zij weg zijn, kunnen we terug 'echt' beginnen aan het leven hier. Stage, wonen, werken, leven, schooltaken, onderzoek, etc.

Jasper aan Franse leerkracht: 'Who is Jennifer?' Franse leerkracht: 'That fat girl just over there.' Ik moet lachen, maar hier is 'fat' zijn helemaal geen probleem. Het is zelfs erg gezond volgens de mensen, omdat het een teken is dat je goed eet en niet ziek bent. Toch zie ik ook een man die er net iets TE fat uitziet, waarop mijn Kameroense mama wel zegt dat hij niet gezond is...

Vettig haar? Ja! En het wordt steeds vettiger en vettiger als het langer wordt. Hoog tijd om Mumu, de kapper, op te zoeken. Ik vraag Paulien mee, want mijn haar mag dan wel op zijn Kameroens geknipt worden, het mag er niet TE lelijk uitzien. We stappen binnen bij Mumu die doof blijkt te zijn. Alle mannen die hier komen hoeven ook niets te zeggen. Zij worden gewoon kaal geschoren, and that's it. Het is pas als er een blanke komt met soft haar (en die niet kaal geschoren wil worden) dat het moeilijker is voor de kapper. We proberen zo goed mogelijk uit te leggen hoe het eruit moet zien. We proberen ook uit te beelden dat het zeker niet zo kort mag zijn als de gemiddelde kop die hij hier scheert. De tondeuse wordt in gereedheid gebracht en de laatste aanwijzingen worden gedaan. Het is niet fantastisch, maar het resultaat mag gezien worden. Een frisse coupe, vanachter een beetje bric à brac, maar iedereen zegt dat ik er jonger uitzie, vet toch?!

woensdag 25/01 heb ik ook een vette, Afrikaanse outfit! Stoffen koop ik met Lien op de Main Market in Bamenda en laat ze verwerken in Mambu in de plaatselijke 'Fashion shop'. Ik ben echt wel benieuwd wat dat gaat geven! Foto's krijgt u gegarandeerd. Als de naaister mijn maten opneemt, zeg ik dat ze wat meer moet rekenen, omdat ik denk eens terug in België, ik terug 'fatter' zal worden :).

Maandag 23/01, ik voel me echt ziek - slecht. Het is al van zaterdag aan de gang, maar nu is het echt doorgekomen. Keelpijn, neus verstopt en hoofdpijn. Dat wilde ik nu net niet meemaken hier, ziek zijn. Maar op zes maanden kan je dat wel eens voorhebben. Ik ga naar de dokter en na lang wachten (of wat dacht je anders?) kan ik bij een mevrouw gaan die mijn fiche invult. Ik moet op de weegschaal gaan staan, de temperatuur wordt genomen en de bloeddruk gemeten. Ik weeg op deze weegschaal 62 kg, niet erg fat dus. Als mijn fiche is ingevuld, kan ik wachten op de dokter. Daar binnengekomen moet ik op een krukje zitten. Hij vraagt wat er scheelt, hij doet geen onderzoek. Hij besluit op basis van mijn klachten bloed te trekken en een malaria test te doen. EEN MALARIA TEST?! Plots begint het ook te rommelen in mijn maag... 'Om zeker te zijn...' zegt hij. Ik laat mijn bloed trekken in het labo en kan over een uur en half terug keren voor de resultaten. Ik slenter naar huis, ga op bed liggen en bedenk wat er allemaal kan gebeuren als ik malaria heb. Pff, 't is een lang uur en half, en ik hoop echt dat het geen malaria is. Ik heb toch elke week mijn Lariam geslikt? Ik heb toch elke nacht onder dat muggennet geslapen? En ik heb me toch elke nacht ingesmeerd met muggenspray?! Welke domme mug zou me dan nog kunnen steken? Om 11u00 is het zover, het verdict valt. Ik zit in de wachtkamer en de man van het labo passeert. Hij zegt; 'Alles goed?, Ik heb in het labo gezien dat je heel erg ziek bent...' 'Tis van da!' denk ik. Ik heb het zitten... Algauw kan ik bij de dokter binnen die zegt: 'It is not Malaria.' Ik: 'What?' hij: 'It is not Malaria!' ik: 'Wauw, thank God!'. Het is een infectie, waar ik een hele resem pilletjes voor moet nemen. Na het slikken van de pillen en veel slapen wordt ik beter.

En dan over naar de oude, vertrouwde, vettige Wist je dat'jes...

Wist je dat...

-ik een bromfiets-rijder zag met een muts van Anderlecht?

-ik een straatverkoopster zag met een overall van 'Aldi'?

-ik in een papierwinkel een mooi opgekleede man zag met een debardeur van 'De Lijn'?

-'Ma Kongo' I love you betekent in het plaatselijk dialect?

-Ik dacht dat het 'Ik kom uit Congo' betekende?

- ik een TOYOTA uit een Wevelgemse garage rond zag rijden als taxi?

-ik een fiets zag van het merk 'JASPER'?

-ik af en toe ook nog werk voor school heb?

-een broek van het merk Carhartt niet in een hippe shop werd verkocht, maar tussen al de andere jeansbroeken op de markt?

-ik onlangs een jongen zag met een trui van PLOP!?

-ik ook een vrouw zag met t-shirt 'Brussel City Run 2003'. En daarnaast een tekening van het atomium?

-ik een kind zag met een t-shirt van 'Chiro Hamburgers, Steenokkerzeel'? (By the way; De 'lekkerste' chiro van't land :))

-Dat die chiro toevallig een leuke leidster, Astrid Bentein, heeft?

-mijn laatste BLOGbericht 225 keer werd gelezen?

- ik dat wel erg fijn vind!

- die 225 geen 'unieke' lezers zijn en ik wel enkele mensen ken die de verhalen meer dan één keer openen en lezen :).

-ik ieder van jullie wel uniek vind?

-ik ook een vrouw zag met een t-shirt van 'Ville Namur'?

-ik een kind met t-shirt zag?

-Dat niet zo raar is, maar wel als er 'Nadia, paaldans.be' op de achterkant staat?

-Ik vaak aan de familie Jossart moet denken? (Zeker als ik een lichtgrijze Toyota Corolla zie ;)!)

-Ik ook al vaak de 'Van Gramberen-mobiel' heb zien passeren?

- je deze dingen inderdaad niet wist, maar nu wel?

-dit sterk lijkt op een luizig JAMBOO-stukje? (JAMBOO is het driemaandelijkse tijdschrift, uitgegeven door Chiro Blanden (de heetste chiro van het land...)

Heel veel groeten, knuffels en kussen,

Succes voor de examens aan vettige Laura en al de andere vettige studenten!

Met een brede glimlach,

Jappe

Reacties

Reacties

Roos

Jappie! Breng mijn mobiel terug mee! Ik mis hem!
En u natuurlijk ook! Het ziet er daar nog altijd geweldig uit! Geniet er van!

Jade

Jappe,
zalig berichtje weer, super vet!
en goed dat het geen malaria is :)

Ik las overlaatst in de krant dat obesitas echt een probleem is geworden in ontwikkelingslanden en ook bij immigranten. Ouders geven hun kinderen super veel suiker, honing en andere vettige boef omdat hun kinderen dan niet mager zijn en dan zien de mensen dat ze zeker niet te weinig eten krijgen.
Maar dat is dus verre van gezond hé.
Er stond een foto bij van een 6jarige chinees van 60 kilo (dus twee kilo minder dan de kameroense jappe) denk ik, al was dat misschien bij een of ander artikel over kinderen voor tv met snoep en chips, ik weet het niet meer zo goed...
Maar de point is dus: beter gezond dan dik ;)

Zorg maar dat je snel beter bent, dan komen die kilo's er wel vanzelf terug bij als je hier bent!

xx
Jade

Annelise

Jappe,

je wist je datjes zijn echt wel op zen chiro Blannes. Het gaat vaker over het vorige wist je datje, dan een echt wist je datje. Amai ingewikkeld, maar alweer een leuk blogbericht om te lezen. Ik kijk daar altijd zo naar uit!
xxx

Ineke

Jasper, ik ben hier luidop aan het lachen met uw wist-je-datjes! Vooral 'Nadia's paaldans' is ne topper :-D.

mama

ZALIG om te lezen ,ik heb heel hard moeten lachen.Ik zou je nieuw coupeke wel eens willen zien ,stuur zo snel mogelijk foto's met je kostuum, ik ben zoooo benieuwd.

Lien

Ik ken er wel die alles twintigduzendkeer* opnieuw lezen en dan faftig* keer in zichzelf mompelen: "was ik nog maar daar", om vervolgens glimlachend en met volgende gedachte in slaap te vallen: "wat een held, wat een held".

*= om vettig én chiro blanden te combineren.

Vettige Laura

Hahaha dankuu! Vet bericht Jappe!!;) De avonturen van jou blijven me en 225 unieke anderen extreem boeien, zou ze ook zo graag mee beleven! Heb vorige week de hele tijd met alors vacance, tututu tutudududu in mijn hoofd gezeten;) Niet erg goed als je eigenlijk leren moet:)
Ben wel heel blij dat we zoveel vertrouwen mogen hebben in de Kameroense ziekenhuizen, voor jou en Lien!
Hier is het slapenstijd:( Doe het daar nog goed!
Ik hoop echt tot gauw,
xx Lau

Marie

Japstar!
Hopelijk al beter?? Uw mamaake daar zal wel goed voor u zorgen zeker? Hopelijk niet teveel afgezien, ziek zijn in een vreemde omgeving kan nooit aangenaam zijn.
Ik wil uw nieuw kapsel wel zien! En uw nieuwe kleren, ist mooi??? Niel was blij dat hij gisteren met jou op skype had gechat:) En daarna kon ik het allemaal lezen, leuk!
Zoen van your fat sitster xxx

Paul en Dea

Wij hebben al eens gedacht dat hij daar maar niet ziek wordt, zo ver van huis en zonder die luxe van verzorging van hier en pats daar hebt je het. In ieder geval zijn blij dat ze u goed verzorgd hebben en dat je u weer beter voelt.
Er ontgaat er u ook niets hé met uw wist je en datjes, leuk om t lezen. Je maakt daar een zeer boeiend avontuur mee en zijn benieuwd wat het volgende zal zijn.
Dikke knuffel van ons beide.

Jeroen M.

Leuke verhalen!
Hopelijk ben je al wat beter ondertussen!
Veel plezier daar en tot de volgende blogpost!

Fat Jeroen

Jasmien

Zoveel vettigheid zeg! En een grijze Toyota in Afrika? Daar is die dus naartoe! Aan het rentenieren in een warm land als taxi, dat heeft hij wel verdiend.

Jappie, uw haircut ziet er ook echt vet uit! Figuurlijk dan he! Coupe Africano!

Ik had van mama gehoord dat je ziek was, eigenlijk vlak voor je dit bericht op de website zette. Ik was ook al direct aan 't denken 'Oeioei, hij heeft toch altijd die malariapillen genomen he?' Oef, chance dat het dan iets anders was! Hopelijk gaat het nu al vele beter!

Ook supermegastylishe Afrika-outfit! (outfrica?) Zalig dat je hem in twee versies hebt, zomer en kerk, haha :o) Ik moest ook nogal lachen bij die paaldans.be, misschien moet je maar niet vertellen wat dat juist betekent.

Moest je volgende week nog enkele avonturen vertellen, zal ik ze pas later zien, want ik zit dan ietsje korter bij jou! Namelijk in Rome! Misschien niet heel veel dichter, maar toch wel iets. Ik ben daar 5 dagen met Eline, want de lesvrije week begint dan. De stage zit erop! Daar zal ik je zeker nog uitgebreid over vertellen :o)

De familie Jossart denkt ook heel vaak aan jou! Daar kan je van op aan!

Verzorg je nog goed en amuseer je nog!

Groetjes,

Guido Jasmien Jossart

Troelie woelie

heel mooie foto hier boven op je blog!

mama

Genieten jullie daar maar volop van het zonnetje , het is hier berekou! Het vriest dag en nacht, het is al 15 jaar geleden dat het zo lang zo kou geweest is.

Olif

Jasper! Wat een zalige foto's! Ik wil meer van de "puur"-collectie zien. Ik vond je zo goed staan met je Afrika-pakje, dat ik ineens bang werd dat je niet terugkwam!!
En inderdaad heel mooie foto boven op je blog.
Kus!

Marie

waar blijft de volgende post?

mama

Marie, je weet toch dat alles een beetje trager gaat in Africa, ist vandaag niet dan ist morgen , geweldig toch!

Stefes Boris

Hallo, wij bieden een lening aan tegen een lage rente van 3% en zijn heel gemakkelijk te krijgen, LEASE / BG / SBLC / DOA tegen lage tarieven is ook beschikbaar. Neem contact met ons op via het onderstaande e-mailadres als u echt geïnteresseerd bent

Naam: Stefes Boris
E-mail: kojoeverkinbek@gmail.com
Skype: boris.andrew3
Telefoon: +17865445764

Claudia Klein

Hallo en welkom bij Spotcap Global Financial Services, mijn naam is Claudia Klein, ik ben een Duitser en bied allerlei soorten leendiensten aan

Heeft u dringend financiële versterking nodig? Heeft u voor verschillende doeleinden een lening nodig? als uw antwoord ja is, raad ik u aan om contact op te nemen met mijn kantoor via | spotcapglobalservices@gmail.com | of stuur ons een bericht op WhatsApp: +4915758108767 | en binnen 24 uur een lening op uw rekening hebben staan, want we bieden uitstekende leendiensten over de hele wereld.

We bieden allerlei leendiensten aan (Persoonlijke lening, Zakelijke lening en nog veel meer), we bieden zowel langlopende als kortlopende leningen aan en daarnaast kunt u tot 15 miljoen euro lenen en verstrekken we leningen tegen een lage rente van 3% per jaar. Mijn bedrijf helpt u verschillende doelen te bereiken met een breed scala aan leningproducten.

Ik erken het feit dat het krijgen van een legitieme lening altijd een enorm probleem is geweest.Voor individuen die een financieel probleem hebben en er een oplossing voor nodig hebben, vinden veel mensen het zo moeilijk om een ​​aandelenlening te krijgen van hun lokale banken of andere financiële instellingen vanwege hoge rente, onvoldoende onderpand, verhouding tussen schulden en inkomen, lage kredietwaardigheid of andere redenen

Geen wachttijden of stressvolle bankbezoeken meer. Onze service is 24/7 beschikbaar - u kunt een lening krijgen en uw transacties afronden waar en wanneer u maar wilt

We bieden 24 uur per dag leendiensten van wereldklasse. Voor vragen / vragen? - Stuur een e-mail naar | spotcapglobalservices@gmail.com | of stuur ons een bericht op WhatsApp: +4915758108767 | & we zullen u onmiddellijk helpen

Uw familie, vrienden en collega's hoeven niet te weten dat u weinig geld heeft, schrijf ons gewoon en u ontvangt een lening.

Uw financiële vrijheid ligt in uw handen !!

Maria

Hallo,

Lening getuigenis tussen individu

Ik geloofde niet langer in het lenen van geld omdat alle banken mijn dossier hadden afgewezen; ik stond inderdaad bij mijn bank. Maar op een dag raadde een vriend me aan bij een particuliere geldschieter wiens e-mail ze me gaf. Ik heb het met hem geprobeerd door hem een ?? e-mail te sturen en het werkte. Ik had de juiste persoon een eerlijke particuliere geldschieter waar ik al jaren naar op zoek was. Ik kreeg mijn lening van € 95.000 tegen een tarief van 3% waardoor ik op dit moment goed kan leven en ik betaal regelmatig mijn maandelijkse betalingen. U kunt bij hem terecht als u om verschillende persoonlijke redenen een lening nodig heeft. hij nam geen dossierkosten of notariskosten … enz. Twee van mijn collega's ontvingen ook zonder enige moeite leningen.

Hier is zijn e-mail: jopie.mandemakers@financier.com

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!