jasperinkameroen.reismee.nl

En toen werd Ngwa weer Jasper.

'Tel je de honderden dagen, duizenden uren? Tel je miljoenen seconden achter elkaar? Tel je de honderden dagen, duizenden uren? Wat maakt een leven, hoe meet je een jaar? In dromen, in daden, in nachten, in koppen koffie? In meters, in geld, in vrijen of strijd? Nee, tel niet in honderd of duizend, niet in miljoenen, meet in seizoenen van liefde je tijd.' (Seizoenen van liefde, musical RENT)

Ik schrijf 11 januari 2011. Op die dag het eerste verkennende gesprek met de coördinator van de BaNaBa Internationale samenwerking Noord-Zuid aan de KHLeuven. Ik heb een wild plan om een half jaar in een ander land te leven, werken en wonen. Zou ik dat wel durven? Zes maanden, zolang?! En die andere taal, ga ik dat wel kunnen? In het begin eigenlijk geïnteresseerd in Senegal en Congo. Een veel te stomme reden koos ik om het andere land in Afrika, Kameroen, uit te sluiten. In Senegal en Congo spreken ze Frans en ik ging ervan uit dat mijn Frans toch net iets beter is dan mijn Engelse kennis.

Uiteindelijk beslis ik om binnen Afrika (want Afrika is geen land!) te focussen op een project, niet het land. Het project dat mij erg aantrekt, kies ik. Een revalidatiecentrum voor kinderen en volwassenen in Kameroen is de uitverkorene. Kameroen? Hmm... ja misschien... Even wachten... Maar ja! Ik ga ervoor.

Ik schrijf 23 april 2012, meer dan een jaar later en de lange reis is bijna over. Ik heb er geen seconde spijt van. Hoewel ik niet meer dagelijks in het oorspronkelijke project werk, kan ik terugblikken op een ervaring om 'U' tegen te zeggen. Ongelofelijk. Geweldig. De eerste weken van het verblijf zou ik deze woorden nooit uitgesproken hebben. Ik vond het helemaal niet zo geweldig. Ik vond het zeker niet ongelofelijk. Maar nu spreek ik anders. Iets bepaald heeft me geraakt, waka waka Afrika? Het zijn de leukste momenten die ik onthoud en toch zijn het niet alleen geweldige momenten en herinneringen die ik overhoud. Er waren ook stomme momenten en dagen waarop ik liever thuis was dan in een zon-gedroogde-stenen huis in Kameroen ver weg van de vertrouwde omgeving. Maar ik kan wel besluiten dat de leuke momenten en Amai!-ervaringen veel meer aanwezig waren dan de andere, en gelukkig maar.

Kameroen, Ik was hier Ngwa. Ik was hier de blanke. Ik was hier de vreemde. Ik was hier degene die niet altijd wist hoe zich te gedragen. Ik was hier soms gelukkig met een stukje België in Kameroen. Ik was super blij met een stukje chocolade. Ik was hier met Paulien. Ik was hier leerkracht. Ik was hier een deel van de familie. Ik was hier een frequent misganger (en bijna pastoor...) Ik was soms gefrustreerd. Ik was vaak verbaasd. Ik was verwonderd en blij. Maar vooral, ik was hier graag. Wauw, bedankt dat ik dat mocht meemaken.

Ik weet niet hoe het zal zijn om jou terug te zien. Ik weet niet hoe het zal zijn om straks terug thuis te slapen. Ik weet niet hoe ik zal reageren op alles. We zien wel, op't Afrikaans ritme zeker? Waka waka Afrika!

Lieve mama en papa, familie en vrienden, Ik kijk er heel hard naar uit jullie terug te zien. Het gaat een dubbel gevoel zijn. Blij om er weer bij te zijn, maar ook jammer dat het afgelopen is. Ik ga nieuwtjes gemist hebben, maar die kunnen jullie me vertellen. Ik ga muziekhits gemist hebben, maar de aspifuif op 4 mei zal me updaten. Ik heb de familie-bijeenkomsten gemist. Ik heb nieuwe relaties gemist, tijd om me daarover alles te vertellen. Ik heb nieuwe zwangerschappen (!) gemist (ondertussen al drie! Proficiat aan de makes en pakes!). Ik heb kerst en Nieuwjaar gemist, maar volgend jaar is dat ongeveer terug hetzelfde. Ik heb het fietsen naar Leuven voor één of andere afspraak gemist. Ik heb de snoepdoos van bobonne gemist, maar die zal wel terug aangevuld zijn... Ik heb soms het alleen zijn gemist. Maar vooral heb ik jou, jij, jij daar! gemist. Tot snel.

Lieve Kameroense familie, ik zal jullie nooit vergeten. Ik hoop jullie ooit nog eens te zien. Ergens. God bless you all, jullie verdienen het. Echt. Beste Mary Stella, mama Kameroen, bedankt voor al de goede zorgen, de bezorgdheid en de blik die je me liet werpen op jouw leven als Kameroense vrouw, voorzitster van 't koor, moeder, echtgenoot, kokkin, lacher en sociaal geëngageerde vrouw. Jij was echt groot in iets kleins. Thank you.

Ik verlaat Bafut op 25 april, en ga voor het vertrek naar België nog een city-trip maken in Yaoundé, de hoofdstad. Samen met Paulien, Sarah, Thea, Karlien en Elise sluit ik dit avontuur af in Douala (in een Katholiek guesthouse, hoe kan het ook anders...) Op 30 april 2012, 5u15, landen we normaal gezien op Zaventem. Be there! ;) (Na dit bericht waarschijnlijk weinig of niet meer beschikbaar op internet, je kan me nog bereiken op 733 05 746 of vanaf 30/04 op 0478 59 15 77)

Nog meedelen dat na de liedjesboeken, tekstboeken voor school, cementzakken, wereld- en ICTkaart meer dingen werden gekocht met het overige benefiet geld. Geniet mee!

  • Een schommel voor SAJOCAH.
  • Een wip voor SAJOCAH (beiden gemaakt door de technische dienst van het centrum.)
  • 12 aangepaste banken voor kinderen met een visuele beperking in de lagere school van Mambu. Dit project kwam tot stand dankzij Paulien, mijn duopartner. Als resultaat van het onderzoek dat ze hier voerde, kon ze een aanpassing doen van de huidige situatie van de kinderen in de school. De banken krijgen een lade, waar de kinderen hun braillepapier in kunnen steken. Zo moeten ze niet altijd heen en weer lopen naar een ander lokaal om braillepapier te halen.
  • Een pen en noteerschriftje voor elk kind in de lagere school van Mambu en Mankanikong. Dat zorgt voor een totaal van 500 pennen en schriftjes. Deze worden in september, begin van het schooljaar, uitgedeeld.
  • Een koek als afscheid voor elk kind in SAJOCAH en de lagere scholen van Mambu en Mankanikong.
  • 'T is toch veel dat je er mee kan doen he! Allemaal nog eens een heel dikke merci!

Ik wil ook al de mensen die mijn avontuur gevolgd hebben bedanken. Een mail, sms, brief, kaartje, filmpje, postpakket, fotoreportage, reactie op de BLOG, bericht op facebook, etc. Het zijn zo'n dingen die ervoor zorgden dat mijn Belgische batterijen zo nu en dan eens opgeladen werden. Heel erg bedankt daarvoor.

En tenslotte nog dit: 'ex toto corde', uit heel uw hart ,want zo leefde ik hier.

Fulofo, slaapwel en tot ziens?!

NGWA JASPER VANDEN BEMPT

Reacties

Reacties

Jade

er zijn tranen in mijn ogen als ik dat lees, Jappie.

Elise W

Ongeloofelijk dat je exact over een week alweer in het Belgenland vertoeft! We hebben je allen gemist, maar het was fantastisch om je verhalen te lezen en te zien hoe je daar leefde en genoot! Bedankt Jappe! En deze keer, tot volgende week!!!! xxx

Annelise

Amai Jappe, wat een mooi bericht. Het pakt. Het is altijd moeilijk om een vertrouwde omgeving te verlaten, en dat is wat je ondertussen daar ook had. Maar ook ik heb genoten van je mooie verhalen en kijk uit naar je terugkomst om alles nog eens in het echt, met gebaren te horen!
Bedankt Jappe, BEDANKT ;-)
én tot gauw!

Jasmien

De final countdown! Woew, ja zeg, dat is toch nogal een hoofdstuk in je leven geweest... Een prachtig hoofdstuk! Dat zal een dik aantal pagina's beslaan in de Jasper Vanden Bempt memoires.

Zeer, zeer, zeer blij dat ik alles heb kunnen volgen via de blog! Merci om hem zo up-to-date te houden, ik heb het gevoel dat ik toch al iets (veel) meer over Kameroen ben te weten gekomen! Heel tof om al je belevingen ook te volgen, het was op zich al een avontuur om het te lezen!

NGWASPER ... tot heel heel binnenkort! Geniet nog van je laatste week :o) Veilig thuis! -x-

Jeroen M.

Geniet nog ff vollenbak, en dan welkom terug

Annemie

Ik heb genoten van elk verslagje Jasper. Je hebt het hart op de juiste plaats én een goede pen!

Chapeau...

Bea en Dirk

We gaan je verhalen missen!
Tot binnenkort!

Lien

Ik heb vooral je eerlijkheid gemist, wat ben jij toch ne grote meneer.
Ik kan niet wachten tot maandag.

Britt, vriendin van Anja :)

Wauw!! Wat heb jij een superavontuur beleefd seg!! Ben heel blij voor je, en krijg stiekem traantjes in mijn ogen over de mooie tekst die je hier schrijft.. Veel plezier nog in de hoofdstad!! En wees maar niet te triest als je thuiskomt, je thuis blijft je thuis en daar wil je altijd naar terug! :) Zoen, Britt

mama

Jasper,
Al zeker 10 keer heb ik dit laatste blogbericht gelezen en herlezen.Telkens weer word ik er weemoedig van, ik ben zoooo ontzettend fier op je.Het zal niet gemakkelijk zijn om je familie daar te moeten achter laten maar je weet dat je hier oh zoooo welkom bent.We kijken uit naar je thuiskomst , naar je verhalen , naar je foto's, naar je ervaringen....
WELKOM THUIS!!!!!

mama van Paulien

We hebben met belangstelling ook jouw verhalen gevolgd omdat jij ons ook een beetje dichter bracht bij het Afrikaanse avontuur en bij ons Paulien. Ik ben er zeker van dat ook heel jouw familie aan 't aftellen is en je thuiskomst aan 't voorbereiden is. We wensen je een goede thuiskomst en geniet van jullie laatste dagen, vakantie!
beste groeten

Paul en Dea

Een mooi afsluitingsverhaal. Uw plan van vorig jaar om Afrika te verkennen is je gelukt en mag je als een succes beschouwen. Proficiat ! Je Kameroense familie zal altijd een stukje van u blijven en hopelijk, wie weet, zul je ze nog op uw pad tegenkomen. Wij tellen de dagen af wanneer je terug onder ons zult zijn en heten u hartelijk WELKOM. Tot maandag

Marie

"De eerste weken van het verblijf zou ik deze woorden nooit uitgesproken hebben. Ik vond het helemaal niet zo geweldig. Ik vond het zeker niet ongelofelijk."

Toen was ik zo bezorgd om je! Het aanpassen viel duidelijk moeilijk in het begin.. En ook aan deze kant was het meer aanpassen dan verwacht..
Maar beetje bij beetje werden je berichten positiever. Oef. Er viel wat zorg van mijn schouders..De verhalen van Lien en de smsjes, maakte die zorg wat kleiner, oef...
Wetende dat je daar bij een fantastische mama en papa zat, maakten de zorg nog heel miniem, het was duidelijk dat zij heel erg goed voor jou, Oef..

Ik ben heel blij dat je terug komt, kleine grote broer!

Marie

het was duidelijk dat zij heel erg goed voor jou*zorgden dus;)

PAUL

Hallo,

Hier komt een betaalbare lening die je leven voor altijd zal veranderen,
Ik ben de heer Paul Lewinsky een gecertificeerde kredietverstrekker, ik bied

lening aan
individuele en publieke sector die financiële hulp nodig hebben
in een lage rente van 2%. Slecht krediet acceptabel, de voorwaarden en
De omstandigheden zijn heel eenvoudig en attent. U zult er nooit spijt van

krijgen
alles in deze leentransactie, want ik zal je laten lachen.

Ik, de heer Paul Lewinsky, zal het beste van mijn diensten aan iedereen

verlenen
legitieme leners. Je zult nooit teleurgesteld zijn door mij hierin
transactie omdat u niet bent geboren om een ​​verliezer te zijn.Ik ben

geïnteresseerd
klanten moeten contact met mij opnemen via e-mail:

(quickfinancialservice01@gmail.com +19725819030)
voor verdere opbrengsten.

Vul het onderstaande aanvraagformulier in en kom terug als u geïnteresseerd

bent en
u zult blij zijn om een ​​kredietverstrekker zoals de heer Paul Lewinsky te

kennen

DE GEGEVENS VAN BORROWER

1. Volledige namen: ............................
2. Contactadres: .......................
3. Lening vereist: ....................
4. Duur van de lening ...................
5. Rechtstreeks telefoonnummer: .................

Ik kijk er naar uit om het zo te horen
doorgaan.

Vriendelijke groeten
Mr Paul Lewinsky

John Morris

Bent u op zoek naar een lening om de rekening te betalen, een huis te kopen, enz. U kunt contact met ons opnemen via e-mail jm707279@gmail.com omdat we leningen verstrekken die zo laag zijn als 2% rente, we geven ook lang- en kortlopende leningen waarmee u ook contact kunt opnemen ons via whats app nummer +393924698291 voor meer informatie

Bedankt
Beheer

mevrouw Williams Sarah

Heeft u financiële hulp nodig? Persoonlijke leningen? Zakelijke leningen? Hypotheken?
Landbouw- en projectfinanciering? Wij verstrekken leningen tegen een tarief van 3%! De contactpersoon Persoon: mevrouw Williams Sarah
Contact e-mail: mrssarah990@gmail.com
WhatsApp: +31686130732

Mr James Town

Hallo,
leningaanbieding hier, ben je geïnteresseerd? Nu toepassen.
Ben je afgewezen door je bank? Heb je een slechte creditcard of heb je onbetaalde rekeningen? Heeft u schulden, heeft u een bedrijf nodig, heeft u een lening nodig?
We hebben een rentelening van 3% voor u en een leningbereik van 10.000,00 euro tot 50.000.000,00 euro.
Informatiebehoefte is:
1. Volledige naam: .........
2. Contactadres: ......
3. Staat / stad: ...........
4. Land: .........
5. Benodigd bedrag: ..............
6. Duur van de lening: ..........
7. Telefoonnummer: ..........
8. Maandelijks ontvangen: ...........
Via e-mail ons: softeasyloanlimited998@gmail.com
1e verdieping, 6 Lapps Quay, Cork,
Ierland. (T / A Millex Ltd. nr: 314738)
Tel: +353 21 242 7054
Vriendelijke groet,
Mr James Town
MD / CEO

Janet Anderson

Het handelssignaal van Claus hielp me om $ 15.000 te verdienen met $ 2.000 na 7 dagen handelen in binaire bitcoin-investeringen, je bent inderdaad een inspiratie voor het woord dat Claus contact met hem opneemt via whatsapp: (+12166263236) OF
via e-mail: claustradingsignal07@aol.com

Claudia Klein

Hallo, heb je financiële steun nodig? Heb je een lening nodig?
Ik ben Susan Benson van Sunshine Financial Group. Ik ben een geldschieter en ook een financieel adviseur.

Wij verlenen allerlei soorten leningdiensten (persoonlijke lening, zakelijke lening, hypotheeklening en vele andere). Wij verstrekken zowel langlopende als kortlopende leningen, gedekte en ongedekte leningen tegen een betaalbare rente van 3% per jaar. Voor meer informatie over onze service kunt u ons gewoon schrijven via mail: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com of ons rechtstreeks een bericht sturen via WhatsApp of Telegram via: +447903159998 en ontvang direct een reactie.

Wij zijn een uitgebreide financiële dienstverlener en we zijn toegewijd om u te helpen uw financiële doelstellingen op lange en korte termijn te verbeteren, omdat uw financiële stabiliteit ons uiteindelijke doel is.

Met wat er over de hele wereld gebeurt, worden veel mensen geconfronteerd met vroegtijdige financiële uitdagingen, sommigen vinden het om een ​​of andere reden zo moeilijk om een ​​lening te krijgen van hun lokale banken of andere financiële instellingen.

Wij kunnen u helpen met een oplossing voor uw financiële uitdagingen, schrijf gewoon naar mijn kantoor en wij helpen u met een lening. We hebben talloze individuen en organisaties geholpen die over de hele wereld met financiële moeilijkheden te maken hebben gehad. Wanneer u bij ons solliciteert, solliciteert u bij een vertrouwd bedrijf dat om uw financiële behoeften geeft, onze hoogste prioriteit is uw financiële stabiliteit.

Voor meer informatie over ons kredietaanbod kunt u ons uw kredietaanvraag sturen via:
E-mail: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com) OF;
WhatsApp: +447903159998
U kunt altijd en overal naar ons schrijven.
2020 © ️Alle rechten voorbehouden

Elizabeth Walter

Dit is goed nieuws van LendingTree inc, we bieden alle soorten leningen om aan uw gewenste wensen te voldoen. Of het nu gaat om een lening om een nieuw bedrijf te starten, een auto te kopen, een huis te kopen, nieuwe machines te kopen of uw schulden af te betalen. Ik ben blij dat LendingTree, de meest vertrouwde online leningmaatschappij, hier is om te helpen. Neem contact met ons op via e-mail op (lendingtreegroupinc@gmail.com).

Claudia Klein

Hallo en welkom bij Spotcap Global Financial Services, mijn naam is Claudia Klein, ik ben een Duitser en bied allerlei soorten leendiensten aan

Heeft u dringend financiële versterking nodig? Heeft u voor verschillende doeleinden een lening nodig? als uw antwoord ja is, raad ik u aan om contact op te nemen met mijn kantoor via | spotcapglobalservices@gmail.com | of stuur ons een bericht op WhatsApp: +4915758108767 | en binnen 24 uur een lening op uw rekening hebben staan, want we bieden uitstekende leendiensten over de hele wereld.

We bieden allerlei leendiensten aan (Persoonlijke lening, Zakelijke lening en nog veel meer), we bieden zowel langlopende als kortlopende leningen aan en daarnaast kunt u tot 15 miljoen euro lenen en verstrekken we leningen tegen een lage rente van 3% per jaar. Mijn bedrijf helpt u verschillende doelen te bereiken met een breed scala aan leningproducten.

Ik erken het feit dat het krijgen van een legitieme lening altijd een enorm probleem is geweest.Voor individuen die een financieel probleem hebben en er een oplossing voor nodig hebben, vinden veel mensen het zo moeilijk om een ​​aandelenlening te krijgen van hun lokale banken of andere financiële instellingen vanwege hoge rente, onvoldoende onderpand, verhouding tussen schulden en inkomen, lage kredietwaardigheid of andere redenen

Geen wachttijden of stressvolle bankbezoeken meer. Onze service is 24/7 beschikbaar - u kunt een lening krijgen en uw transacties afronden waar en wanneer u maar wilt

We bieden 24 uur per dag leendiensten van wereldklasse. Voor vragen / vragen? - Stuur een e-mail naar | spotcapglobalservices@gmail.com | of stuur ons een bericht op WhatsApp: +4915758108767 | & we zullen u onmiddellijk helpen

Uw familie, vrienden en collega's hoeven niet te weten dat u weinig geld heeft, schrijf ons gewoon en u ontvangt een lening.

Uw financiële vrijheid ligt in uw handen !!

Edward Dillinger

Hallo allemaal, u bent op zoek naar een professionele binaire, forex- en Bitcoin-makelaar / -manager die u zal begeleiden en helpen bij het beheren van uw transactie en u zal helpen om binnen zeven dagen zinvolle winsten te maken, neem nu contact op met TD Ameritrade voor uw investeringsplan. om uw verloren investering in bitcoin / binair terug te krijgen Neem nu contact met hem op via whatsaap (+12166263236) of neem contact met hem op via zijn e-mailadres: (tdameritrade077@gmail.com)

Edward Dillinger

Hallo allemaal, u bent op zoek naar een professionele binaire, forex- en Bitcoin-makelaar / -manager die u zal begeleiden en helpen bij het beheren van uw transactie en u zal helpen om binnen zeven dagen zinvolle winsten te maken, neem nu contact op met TD Ameritrade voor uw investeringsplan. om uw verloren investering in bitcoin / binair terug te krijgen Neem nu contact met hem op via whatsaap (+12166263236) of neem contact met hem op via zijn e-mailadres: (tdameritrade077@gmail.com)

Novelty

Vraag een lening aan bij NOVELTY FINANCE (noveltyfinances@gmail.com) met een rentepercentage van 3%.

Of u nu uw levensstijl een boost wilt geven of u heeft een onverwachte uitgave, een lening van NOVELTY FINANCE is de kosteneffectieve manier om dit te realiseren.

NOVELTY FINANCE is flexibel: u kunt tot vijf miljoen euro (€ 5.000.000,00) lenen, met passende aflossingsperiodes variërend van 6 maanden tot 30 jaar. Wij bieden een uitgebreid assortiment aan persoonlijke leningen, zakelijke leningen, woningkredieten en schuldconsolidatieleningen die kunnen worden aangepast aan uw veranderende behoeften en omstandigheden tegen een zeer lage rente.

Wat u krijgt als u zich aanmeldt bij Novelty Finance:
 Onmiddellijke toegang tot uw geld na goedkeuring
 Concurrerende rentetarieven
 Flexibele terugbetalingsvoorwaarden
 De mogelijkheid om uw lening sneller af te betalen
 Gemakkelijke goedkeuring als u extra geld nodig heeft
 U krijgt de tijd om met de terugbetaling van de lening te beginnen.

Hoe toe te passen:
Een lening aanvragen is snel en eenvoudig!
Bedrijven of individuen die geïnteresseerd zijn in het aanvragen van een lening bij Novelty Finance die meer informatie nodig hebben over de leningaanbieding, dienen EEN E-MAIL TE STUREN naar (noveltyfinances@gmail.com) OF neem contact op met Emily Gibbon op WhatsApp / Telegram via +447868796107 voor meer informatie en mondelinge briefings .T & C's zijn van toepassing.

Andrea Moravcikova

Ik wil dit medium gebruiken om alle leningzoekers te waarschuwen heel voorzichtig te zijn omdat er overal oplichterij is. Enkele maanden geleden was ik financieel gespannen, en door mijn wanhoop werd ik opgelicht door verschillende online kredietverstrekkers. Ik had bijna de hoop verloren totdat een vriend van mij me doorverwees naar een zeer betrouwbare geldschieter, Karin Sabine genaamd, die me zonder enige stress een ongedekte lening van 390.000,00 euro onder 24 uur leende. Als u een lening nodig heeft, neem dan nu contact met hen op via e-mail: sabinhelps@gmail.com of WhatsApp +79267494861.

suyin feng

Ik wil graag Karin Sabine lenen voor mij een lening van € 10.000. als je een dringende lening nodig hebt, vermijd dan oplichting door nepgeldschieters en solliciteer via een echte leningfirma per e-mail sabinhelps@gmail.com whatsapp +34632725157

angel

Mijn naam is mevrouw Angel Marco. Ik woon in Huston, Texas en ben vandaag een heel gelukkige vrouw? Ik zei tegen mezelf dat elke kredietverstrekker die mijn leven en dat van mijn gezin zou kunnen veranderen, ik iedereen die op zoek is naar een lening naar hen zal verwijzen. Ze gaven mij en mijn gezin geluk, ik had een lening nodig van $ 250.000,00 om mijn leven te beginnen als weduwe met 3 kinderen verwijs ik naar deze eerlijke en goddelijke leningmaatschappij die me heeft geholpen met een lening van $ 250.000,00, ze zijn in feite GOD vrezende mensen, een gerenommeerde kredietverstrekker. Ik ben erg blij dat ik mijn lening voor het laatst van hen heb gekregen week. Als u een lening nodig heeft en u bent 100% zeker dat u de lening kunt betalen, neem dan contact met hen op en vertel hen dat mevrouw Angel Mariana u tot hen heeft geadresseerd. Contact via e-mail: {peterhelps01@outlook.com)

Petra Hauko Furičková

Ik wil graag Karin Sabine lenen voor mij een lening van € 8.000. als je een dringende lening nodig hebt, vermijd dan oplichting door nepgeldschieters en solliciteer via een echte leningfirma per e-mail sabinhelps@gmail.com whatsapp +34632725157

Carolina luiz

Ik ben zo opgewonden nu. Ik volgde online een getuigenis over darkerwebcoinbase@gmail.com die gehackte kaarten uitdeelde. Ik twijfelde maar gaf hem later een kans. Geloof me als ik zeg dat ik een gehackte kaart heb met $50.000 USD erin. Ik koop zo meer. Hij is 100% opnieuw en legitiem

Petra Hauko Furičková

Ik wil graag Karin Sabine lenen voor mij een lening van € 8.000. als je een dringende lening nodig hebt, vermijd dan oplichting door nepgeldschieters en solliciteer via een echte leningfirma per e-mail sabinhelps@gmail.com whatsapp +34632725157

scott statement

I have learned a lot from your article, Thanks for this peace of mind that is worth millions of dollars.
Only people with clean hearts can share these types of hidden information to the public freely, same as Hi-Tech programmers have been helping people around the world for obtaining from banks and lenders,
* Personal Loans  
* Credit Card Loans
* Home Loans
* Car Loans
* Two-Wheeler Loans
* Small Business Loans
* Payday Loans
* Cash Advances

With their UNDETECTED FAKE BANK STATEMENTS still unknown to many individuals you can also join their 209.3k members TELEGRAM GROUP
to share your own opinion with the rest of the groups members.
Thanks once more for this powerful article.

Davina Claire

LENINGAANBIEDING VAN "NOVELTY FINANCE INC"

Hallo!!! Heeft u een lening nodig? Zo ja, dan raad ik u aan om een ​​lening aan te vragen via Novelty Finance Inc.

Mijn naam is Davina Claire, ik ben de financieel directeur van Novelty Finance en u kunt een lening aanvragen bij mijn bedrijf en binnen 24 tot 48 uur een lening op uw rekening hebben staan. Het is mij opgevallen dat veel mensen het zo moeilijk vinden om een ​​lening te krijgen van hun lokale banken of andere financiële instellingen vanwege de hoge rente, onvoldoende onderpand, de verhouding tussen schulden en inkomen, een lage kredietscore of andere redenen.

Bij NOVELTY FINANCE bieden we financieringsoplossingen. Wij bieden alle soorten leningen aan (persoonlijke lening, zakelijke lening en vele andere). We bieden flexibele en meerdere leningopties, inclusief beveiligde en ongedekte leningen, langlopende en kortetermijnleningen die zijn afgestemd op uw financiële behoeften.

Voor vragen/vragen? - Stuur een mail naar [noveltyfinances@gmail.com] of bel / WhatsApp via: +447915601531]

We streven ernaar om lenen gemakkelijk, gemakkelijk en betaalbaar te maken.

Onze service is zeer snel, betrouwbaar en betrouwbaar en u kunt tot € 5 miljoen lenen tegen een gesubsidieerde rente van 3% per jaar. Wij zijn het juiste bedrijf om contact op te nemen als u dringend een lening nodig heeft.

Geen wachttijden of stressvolle bankbezoeken meer, onze service staat 24/7 voor u klaar. U kunt altijd en overal een lening aanvragen op uw eigen geschikte plek met uw telefoon of uw laptop, het enige wat u hoeft te doen is ons uw leningaanvraag te sturen via:
E-mail: (noveltyfinances@gmail.com)
WhatsApp/Telegram: +447915601531
Telefoon: +447915601531

We zijn altijd enthousiast om financiële steun te bieden.

linda

Ik wil de heer Peter bedanken voor het verstrekken van een lening. ik werd verschillende keren opgelicht toen ik een lening probeerde te krijgen totdat ik Peterhelps bedoelde die me een lening gaf ter waarde van 43000 euro. als je vandaag nog een geldschieter nodig hebt, neem dan contact op met de heer Peter en voorkom dat je wordt opgelicht e-mail: peterhelps01@outlook.com

Maria

Hallo,

Lening getuigenis tussen individu

Ik geloofde niet langer in het lenen van geld omdat alle banken mijn dossier hadden afgewezen; ik stond inderdaad bij mijn bank. Maar op een dag raadde een vriend me aan bij een particuliere geldschieter wiens e-mail ze me gaf. Ik heb het met hem geprobeerd door hem een ?? e-mail te sturen en het werkte. Ik had de juiste persoon een eerlijke particuliere geldschieter waar ik al jaren naar op zoek was. Ik kreeg mijn lening van € 95.000 tegen een tarief van 3% waardoor ik op dit moment goed kan leven en ik betaal regelmatig mijn maandelijkse betalingen. U kunt bij hem terecht als u om verschillende persoonlijke redenen een lening nodig heeft. hij nam geen dossierkosten of notariskosten ... enz. Twee van mijn collega's ontvingen ook zonder enige moeite leningen. Hier is zijn e-mail: jopie.mandemakers@financier.com

WhatsApp : +31687941330

milko

Hallo mensen, ik heb zojuist goed nieuws met jullie gedeeld, vooral met jullie, die een financiële behoefte hebben. Ik ontmoette Peterhelps, financieel kreeg ik een lening van € 47.000 met een tarief van 2% per jaar. Ik heb de lening binnen 72 uur ontvangen. hij is eerlijk en serieus. Voor degenen die het nodig hebben, neem contact op met: peterhelps01@outlook.com voor degenen die meer informatie willen, neem contact met mij op voor meer informatie: peterhelps01@outlook.com

Corrie Debbie

Hallo allemaal, ik ben super enthousiast vandaag. Ik zag opmerkingen van mensen die al een lening hadden ontvangen van Sabinhelps@gmail.com en toen besloot ik me aan te melden op basis van hun aanbevelingen. Een paar uur geleden bevestigde ik in totaal 10.000 euro die ik van mijn eigen bankrekening had opgevraagd. Dit is echt geweldig nieuws en ik raad iedereen die een echte lening nodig heeft aan om een aanvraag in te dienen via e-mail: sabinhelps@gmail.com of whatsapp haar op +1 (689) 247-6462

mr roland johnson

Beste vriend,

Als u een lening van welke aard dan ook nodig heeft: auto, hypotheek, zakelijk, huwelijk, betaaldag, persoonlijke en onroerendgoedlening enz. tegen een rentepercentage van 3% per jaar, neem dan alstublieft contact met ons op voor meer informatie. Lening zal binnen 2 - 3 werkdagen voor u beschikbaar zijn.

E-mail: Mrrolandjohnson62@gmail.com

Email.Mrrolandjohnson62@gmail.com


Bedankt.
De heer Roland Johnson
Administratief Medewerker.

mr roland johnson

Heb je een lening nodig? Zit je in een financiële crisis of heb je geld nodig om je eigen bedrijf te starten? Heeft u een lening nodig om uw schuld af te lossen of uw rekeningen te betalen of een mooi bedrijf te starten? U heeft een lage kredietscore en vindt het moeilijk om een kapitaallening te krijgen van lokale banken en andere financiële instellingen? Dit is uw kans om een lening te krijgen van onze organisatie. Wij bieden leningen aan particulieren voor de volgende doeleinden en nog veel meer. Persoonlijke lening, bedrijfsuitbreiding, opstarten van een bedrijf, onderwijs, consolidatie van schulden, leningen voor hard geld. Wij bieden leningen tegen een lage rente van 3%. Neem vandaag nog contact met ons op via e-mail: mrrolandjohnson62@gmail.com

Corrie Debbie

Hallo allemaal, ik ben erg opgewonden vandaag. Ik heb opmerkingen gezien van mensen die leningen krijgen van Sabinhelps@gmail.com, dus ik besloot me aan te melden op basis van hun aanbevelingen. Een paar uur geleden heb ik samen 10.000 euro bevestigd die ik van mijn bankrekening had gevraagd. Dit is echt geweldig nieuws en ik raad iedereen die een echte lening nodig heeft aan om een aanvraag in te dienen via e-mail sabinhelps@gmail.com of WhatsApp op +1 (689) 247-6462

kojonka

Iedereen beslist dat mijn naam Kojonka Moe is en dat ik uit Nederland kom. Ik heb mensen horen getuigen over dit bedrijf genaamd peterson en dit is mijn eerste aanvraag voor een online lening. Ik was bang om een ​​online lening te krijgen vanwege de zwendel die ik op de website zie internet, maar na zoveel getuigenissen over dit bedrijf te hebben gelezen, besloot ik het eens te proberen en een lening aan te vragen bij dit bedrijf genaamd Peterson Loan Company. Ik had geld nodig en ik had een lening van 120.000,00 euro nodig. Dus ik solliciteerde en kreeg te horen wat ik moest doen. Ik was bang, maar ik gaf het bedrijf de kans om me te helpen en ze verzekerden me dat ik mijn lening in minder dan 8 uur op mijn rekening zou ontvangen. Ik heb het nooit geloofd, maar ik wachtte in minder dan 8 uur. Ik kreeg een telefoontje van mijn bank dat een bedrag van 120.000,00 euro op mijn rekening was bijgeschreven en onmiddellijk belde mijn bank me. Ik nam contact op met het bedrijf en liet hen weten dat ik mijn lening heb ontvangen en vandaag ben ik gelukkig. Dus als je mijn bericht tegenkomt en je leest het en je hebt een legitieme lening van dit bedrijf nodig en wees gerust, je zult blij zijn met dit bedrijf. Ik geloof dat dit bedrijf door God is gestuurd en ik bid dat ze blijvend zullen blijven helpen. . Neem per e-mail contact op met dit bedrijf peterson.peterhelps01@outlook.com

Aaron

Dringende leningaanbieding.

Heb je een lening nodig? Heeft u schulden en wilt u schuldenvrij zijn, heeft u een gratis hypotheek, zakelijke of persoonlijke lening nodig? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Heeft u een lening nodig tegen een redelijk lage rente? Wil je zonder stress je schulden afbetalen? neem vandaag nog contact met ons op via e-mail:(mohammedsalmanloanfirm999@gmail.com)

Aaron

Dringende leningaanbieding.

Heb je een lening nodig? Heeft u schulden en wilt u schuldenvrij zijn, heeft u een gratis hypotheek, zakelijke of persoonlijke lening nodig? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Heeft u een lening nodig tegen een redelijk lage rente? Wil je zonder stress je schulden afbetalen? neem vandaag nog contact met ons op via e-mail:(mohammedsalmanloanfirm999@gmail.com)

Aaron

Dringende leningaanbieding.

Heb je een lening nodig? Heeft u schulden en wilt u schuldenvrij zijn, heeft u een gratis hypotheek, zakelijke of persoonlijke lening nodig? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Heeft u een lening nodig tegen een redelijk lage rente? Wil je zonder stress je schulden afbetalen? neem vandaag nog contact met ons op via e-mail:(mohammedsalmanloanfirm999@gmail.com)

Kolasa Ashley

Goedemiddag jongens, ik ben zo blij omdat ik vandaag een lening van 89.000 euro heb gekregen van dit goede bedrijf. Ook als u een snelle lening nodig heeft, kunt u bij hen terecht. Neem nu contact met hen op via deze e-mail: ( sabinhelps@gmail.com) of WhatsApp: +1 (689) 247 6462.

Wagner Clerk

Goede dag kan dit niet allemaal voor mezelf houden. Mijnheer Anderson, help me om wekelijks $ 2500 te verdienen met cryptocurrency-handel, neem contact met hem op via whatsapp +1(252)285-2093

Roberto Mayor

Goede dag kan dit niet allemaal voor mezelf houden. Mijnheer Anderson, help me om wekelijks $ 2500 te verdienen met cryptocurrency-handel, neem contact met hem op via whatsapp +1(252)285-2093

Davina Claire

Hallo dames en heren; Heeft u binnen 24 tot 48 uur een snelle lening nodig? Als uw antwoord ja is, zal ik u adviseren om een ​​lening aan te vragen bij Novelty Finance.

Mijn naam is Davina Claire, ik ben een financiële makelaar en ik ben ook een financieel adviseur. Het is mij opgevallen dat veel mensen het zo moeilijk vinden om een ​​lening te krijgen bij banken of andere financiële instellingen vanwege de hoge rente, onvoldoende onderpand, de verhouding tussen schulden en inkomen, een lage kredietscore of andere redenen. Ik ben hier om iedereen die op zoek is naar een lening aan te bevelen contact op te nemen met Novelty Finance voor een lening tegen een gesubsidieerde rentevoet van 3%. Ze zijn een betrouwbaar en betrouwbaar leningbedrijf en u kunt met hen samenwerken. U kunt contact met hen opnemen via e-mail: | noveltyfinances@gmail.com | OF stuur een bericht via WhatsApp via +447915601531 voor meer informatie.

NOVELTY FINANCE biedt financieringsoplossingen. Ze bieden allerlei soorten leendiensten (persoonlijke lening, zakelijke lening en vele andere). Ze bieden flexibele en meerdere leningopties, waaronder beveiligde en ongedekte leningen, langlopende en kortetermijnleningen die zijn afgestemd op uw financiële behoeften.

Redenen om voor een lening contact op te nemen met Novelty Finance:
• Gemak - U kunt altijd en overal een lening aanvragen.
• Direct toegang tot uw geld na goedkeuring.
• Gesubsidieerde rente (3% per jaar)
• Flexibele terugbetalingsvoorwaarden
• U wordt niet gehaast om de lening terug te betalen, u krijgt de tijd om de lening af te lossen.
• Geen verborgen kosten
• Je wordt door het hele proces begeleid


Hoe toepassen:
Een lening aanvragen gaat snel en eenvoudig!
Als u geïnteresseerd bent in het aanvragen van een lening bij Novelty Finance en meer informatie nodig heeft over de leningaanbieding, stuur dan een E-MAIL naar (noveltyfinances@gmail.com) OF stuur een WhatsApp-bericht via +447915601531 voor meer informatie en mondelinge briefings. Voorwaarden zijn van toepassing.

Davina Claire

Hallo dames en heren; Heeft u binnen 24 tot 48 uur een snelle lening nodig? Als uw antwoord ja is, zal ik u adviseren om een ​​lening aan te vragen bij Novelty Finance.

Mijn naam is Davina Claire, ik ben een financiële makelaar en ik ben ook een financieel adviseur. Het is mij opgevallen dat veel mensen het zo moeilijk vinden om een ​​lening te krijgen bij banken of andere financiële instellingen vanwege de hoge rente, onvoldoende onderpand, de verhouding tussen schulden en inkomen, een lage kredietscore of andere redenen. Ik ben hier om iedereen die op zoek is naar een lening aan te bevelen contact op te nemen met Novelty Finance voor een lening tegen een gesubsidieerde rentevoet van 3%. Ze zijn een betrouwbaar en betrouwbaar leningbedrijf en u kunt met hen samenwerken. U kunt contact met hen opnemen via e-mail: | noveltyfinances@gmail.com | OF stuur een bericht via WhatsApp via +447915601531 voor meer informatie.

NOVELTY FINANCE biedt financieringsoplossingen. Ze bieden allerlei soorten leendiensten (persoonlijke lening, zakelijke lening en vele andere). Ze bieden flexibele en meerdere leningopties, waaronder beveiligde en ongedekte leningen, langlopende en kortetermijnleningen die zijn afgestemd op uw financiële behoeften.

Redenen om voor een lening contact op te nemen met Novelty Finance:
• Gemak - U kunt altijd en overal een lening aanvragen.
• Directe toegang tot uw geld na goedkeuring.
• Gesubsidieerde rente (3% per jaar)
• Flexibele terugbetalingsvoorwaarden
• U wordt niet gehaast om de lening terug te betalen, u krijgt de tijd om de lening af te lossen.
• Geen verborgen kosten
• Je wordt door het hele proces begeleid


Hoe toepassen:
Een lening aanvragen gaat snel en eenvoudig!
Als u geïnteresseerd bent in het aanvragen van een lening bij Novelty Finance en meer informatie nodig heeft over de leningaanbieding, stuur dan een E-MAIL naar (noveltyfinances@gmail.com) OF stuur een WhatsApp-bericht via +447915601531 voor meer informatie en mondelinge briefings. Voorwaarden zijn van toepassing.

Maria

Hallo,

Lening getuigenis tussen individu

Ik geloofde niet langer in het lenen van geld omdat alle banken mijn dossier hadden afgewezen; ik stond inderdaad bij mijn bank. Maar op een dag raadde een vriend me aan bij een particuliere geldschieter wiens e-mail ze me gaf. Ik heb het met hem geprobeerd door hem een ?? e-mail te sturen en het werkte. Ik had de juiste persoon een eerlijke particuliere geldschieter waar ik al jaren naar op zoek was. Ik kreeg mijn lening van € 95.000 tegen een tarief van 3% waardoor ik op dit moment goed kan leven en ik betaal regelmatig mijn maandelijkse betalingen. U kunt bij hem terecht als u om verschillende persoonlijke redenen een lening nodig heeft. hij nam geen dossierkosten of notariskosten … enz. Twee van mijn collega's ontvingen ook zonder enige moeite leningen.

Hier is zijn e-mail: jopie.mandemakers@financier.com

Naomi

Goede dag, mijn naam is Naomi. Ik kom uit Nederland als je een legitieme lening nodig hebt zonder bedrogen te worden, neem dan contact op met de heer Peter, nu is ze legitiem peterloan072@gmail.com

Ale Hofstra

ERNSTIGE KREDIETAANBIEDING

Dit bericht is voor mensen die speciaal krediet nodig hebben om hun leven weer op te bouwen. U zoekt een lening om uw activiteiten uit te breiden, hetzij voor een project of om een ​​appartement te kopen, maar u staat op de zwarte lijst of uw dossier is geweigerd bij de bank.
Ik ben een particulier Ik geef kredieten variërend van 3.000 tot 900.000 € aan alle mensen die aan de voorwaarden kunnen voldoen. Mijn rente is 3% per jaar Mocht u om andere redenen geld nodig hebben, neem dan gerust contact met ons op voor meer informatie. Neem contact met mij op voor meer informatie Niet serieus, gelieve zich te onthouden E-mail: ale_hofstra@hotmail.nl


NB: U hoeft niets vooraf te betalen, het is gratis

Davina Claire

Hallo dames en heren; Heeft u binnen 24 tot 48 uur een snelle lening nodig? Als uw antwoord ja is, zal ik u adviseren om een ​​lening aan te vragen bij Novelty Finance op e-mail via: noveltyfinances@gmail.com OF WhatsApp via: +447915601531

NOVELTY FINANCE biedt financiële oplossingen. We bieden allerlei soorten leendiensten (persoonlijke lening, zakelijke lening en vele andere). We bieden ook flexibele en meerdere leningopties, waaronder beveiligde en ongedekte leningen, langlopende en kortetermijnleningen die zijn afgestemd op uw financiële behoeften.

✓ Eenvoudige goedkeuring
✓ Flexibele aflossingstermijn 6 - 360 maanden
✓ Zeer handig - U kunt een lening aanvragen op uw geschikte plaats en tijd.
✓ Direct toegang tot uw geld na goedkeuring.
✓ Gesubsidieerde rente (3% per jaar)
✓ U wordt niet gehaast om de lening terug te betalen, u krijgt de tijd om met de terugbetaling van de lening te beginnen.
✓ Geen verborgen kosten
✓ Je wordt door het hele proces begeleid

Hoe toepassen:
Een lening aanvragen bij ons gaat snel en gemakkelijk!
Stuur ons uw leningaanvraag via;
E-mail: {{ noveltyfinances@gmail.com }
Bel of sms ons via WhatsApp via: +447915601531.
Voorwaarden zijn van toepassing.

emily keeton

Bent u op zoek geweest naar financieringsopties voor uw nieuwe huisaankoop, bouw, onroerendgoedlening, herfinanciering, schuldconsolidatie, persoonlijke of zakelijke doeleinden? Welkom in de toekomst! Financiering gemakkelijk gemaakt bij ons. Neem contact met ons op aangezien we onze financiële dienst aanbieden tegen een lage en betaalbare rente van 3% voor lange en korte leentermijnen, met 100% garantielening. Geïnteresseerde aanvragers moeten contact met ons opnemen voor verdere procedures voor het verwerven van leningen via: joshuabenloancompany@aol.com

Maria

Hallo,

Lening getuigenis tussen individu

Ik geloofde niet langer in het lenen van geld omdat alle banken mijn dossier hadden afgewezen; ik stond inderdaad bij mijn bank. Maar op een dag raadde een vriend me aan bij een particuliere geldschieter wiens e-mail ze me gaf. Ik heb het met hem geprobeerd door hem een ?? e-mail te sturen en het werkte. Ik had de juiste persoon een eerlijke particuliere geldschieter waar ik al jaren naar op zoek was. Ik kreeg mijn lening van € 95.000 tegen een tarief van 3% waardoor ik op dit moment goed kan leven en ik betaal regelmatig mijn maandelijkse betalingen. U kunt bij hem terecht als u om verschillende persoonlijke redenen een lening nodig heeft. hij nam geen dossierkosten of notariskosten … enz. Twee van mijn collega's ontvingen ook zonder enige moeite leningen.

Hier is zijn e-mail: jopie.mandemakers@financier.com

emily keeton

Bent u op zoek geweest naar financieringsopties voor uw nieuwe huisaankoop, bouw, onroerendgoedlening, herfinanciering, schuldconsolidatie, persoonlijke of zakelijke doeleinden? Welkom in de toekomst! Financiering gemakkelijk gemaakt bij ons. Neem contact met ons op aangezien we onze financiële dienst aanbieden tegen een lage en betaalbare rente van 3% voor lange en korte leentermijnen, met 100% garantielening. Geïnteresseerde aanvragers moeten contact met ons opnemen voor verdere procedures voor het verwerven van leningen via: joshuabenloancompany@aol.com

Marta

Kredietgetuigenis ontvangen op: olivierroditi42@gmail.com

Ongelooflijk maar waar. Ik heb zojuist mijn lening vanmorgen op mijn rekening ontvangen dankzij de heer OLIVIER RODITI. Ik ben zeer gelukkig. U die een lening nodig heeft, hoeft niet verder te zoeken. Neem contact op met de heer OLIVIER RODITI. Het zal je met vreugde vervullen. Hier is zijn adres

e-mail: olivierroditi42@gmail.com

Marta

Kredietgetuigenis ontvangen op: olivierroditi42@gmail.com

Ongelooflijk maar waar. Ik heb zojuist mijn lening vanmorgen op mijn rekening ontvangen dankzij de heer OLIVIER RODITI. Ik ben zeer gelukkig. U die een lening nodig heeft, hoeft niet verder te zoeken. Neem contact op met de heer OLIVIER RODITI. Het zal je met vreugde vervullen. Hier is zijn adres

e-mail: olivierroditi42@gmail.com

John Greenlade Credit

Behöver du ett brådskande lån för att betala av dina räkningar, köpa ett hus, refinansiera eller bygga ett nytt företag, personligt lån, för att köpa bil ?? etc. kontakta en känd långivare utan rädsla för förlorad. vi erbjuder lån till personer i behov av finansiellt lån till 3% ränta. kontakta oss idag för din snabba och bekväma lånebildning om vår lånetjänst. kontakta oss med någon av nedanstående uppgifter. E-post: johngreenladecredits@outlook.com eller WHATSAPP +1 (413) 402 0040

Maria

I was looking for loan to pay off my bills, I came across Dosloan Finance on FACEBOOK AD i contacted them and they help me with my loan. Easy procedure they are reliable if you are in need of urgent loan please contact (dos-support@dosloan.org) Or visit : dosloan. org

GILBERT ANTONY

GOEDE DAG, ik ben hier om u goed nieuws te brengen van PROF CINDY INVESTMENTS Leningaanbieding, blanco ATM-kaarten en Bitcoin-investeringen. Heb je geprobeerd een echte geldschieter te krijgen, ik kreeg mijn zakelijke lening van $640.000,00 van prof. Cindy Alberto VORIGE WEEK om een bedrijf op te starten. Heeft u een lege ATM-kaart of bitcoin nodig en was het een probleem om er een te krijgen? Hier is Prof Cindy Investments Blank ATM Card Offer, Lening Offer, Bitcoin/Recovery Offer gemakkelijk en betaalbaar te krijgen en het kan 48 uur nadat u uw bestelling bij haar heeft geplaatst bij u worden afgeleverd per e-mail profcindyinvestments@hotmail.com

WB

Wilt u een lening afsluiten en weet u niet waar u een echte lening kunt krijgen?
Wilt u een bedrijf starten, maar beschikt u niet over kapitaal?
Wilt u om welke reden dan ook een lening aanvragen?
Heeft u een paaslening nodig?

Er is eindelijk hoop omdat Elena Nino snelle en betrouwbare leningen verstrekt, hun service 100% oprecht is en garandeert dat u de lening ontvangt wanneer u zich aanmeldt. Stuur vandaag nog een e-mail en keur deze goed op elenanino0007@gmail.com

Bedankt en God zegene u
VERTROUWEN
W.B

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!