jasperinkameroen.reismee.nl

Kameroen, een goed geoliede machine! Of toch niet (altijd)?

SINTERKLAAS, HET LOOPT GESMEERD.

6 DECEMBER! De Sint komt langs, maar hier heeft hij zijn kat gestuurd! Of toch niet?

Zondag, 4 december, is papa druk bezig met het binnenbrengen van water. Neen, neen! Niet het dragen van 20 liter op het hoofd, maar het aansluiten van de waterleiding. Het water stroomt (letterlijk) binnen en er breekt een nieuw tijdperk aan voor mijn Kameroense familie. Een dag later heeft hij ook een douche geïnstalleerd. 'Ik ben efkes naar't stad om een douche te kopen hé' klonk het. Zo gezegd, zo gedaan. Daar was het dan! 'Den doesj! Het is al avond, dus ik heb niet veel zin meer om nog een koude douche te pakken. Dus als u goed kan rekenen en een beetje nadenkt, weet u wel wat volgt! Op 6 december 2011 wordt de douche plechtig ingewijd door mezelf. De verjaardag van de goedheiligman, meneer Sinterklaas, een heerlijke ochtenddouche. Ik ben de eerste ooit die de douche kan testen. Fantastisch! Wat koud water, maar dat kan geen kwaad. Ik begin het wassen boven een emmer nu al te missen... En over de Sint gesproken, Paulien en ik hebben ons 's morgens verwend met speculaas en chocolade! En in de namiddag met een etentje in Bamenda.

Maar 6 december brengt niet alleen goed nieuws. De uitnodigingsbrief van Lien is nog niet in orde en vandaag is het echt een rotdag. Lees zeker verder onder een ander machine-item!

KOOPMACHINERIE IN KAMEROEN.

Ik loop over de 'foodmarket'. Overal mensen, chaos van hier tot in Chakamakka, taxi's en brommers die moeten passeren, mensen die white man roepen (maar dat is geen uitzondering), mensen die aan je kleren trekken om een appelsien te verkopen, kinderen die met een weegschaal rondlopen en geld vragen om je te wegen,etc. De geur van vis, appelsien, banaan, pofpof, meloen, papaya, zweet(?),etc. ontmoeten elkaar hier en daar loop ik dan tussen. Papa zou hier allang zot geworden zijn en ik heb het ook soms moeilijk, maar we worden het wel gewoon!

Wat kan je in België kopen voor 5 euro? (*denk*denk*) Inderdaad! Niet super veel. Ik zal jullie een overzichtje geven van enkele courante prijszettingen. En ja, vraag en aanbod ontmoeten elkaar letterlijk op de markt. Je kan afbieden, je laatste prijs zeggen, doorgaan, teruggaan, betalen, u in't zak laten zetten, denken 'yes! Ik heb winst gemaakt en toch nog teveel betaald hebben', etc.

  • zes bananen: 150 CFA (23 eurocent)
  • een zakje gesuikerde nootjes, geroosterd: 100 CFA (15 eurocent)
  • Een klein brood: 100 CFA (15 eurocent)
  • een groot brood: 300 CFA (46 eurocent)
  • een pot choco van 900 gr: 1700 CFA (2,6 euro)
  • een taxi van 30 - 45 min.: 400 CFA (61 eurocent)
  • een riem voor de broek op te houden: 2500 CFA (3,80 euro)
  • 2 uur internet: 500 CFA (76 eurocent)
  • gift in de mis: 50 CFA (7 eurocent)
  • een kaasdoosje President (even groot als het toiletgat): 850 CFA (1,30 euro)
  • een cola van 30 cl en een water van 65 cl: samen 500 (76 eurocent)
  • één vierde van een ananas: 50 (7 eurocent)
  • shampoo: 2550 CFA (3,90 euro)
  • een WC-rol: 275 CFA (42 eurocent)
  • een etentje: plusminus 3500 CFA (5,38 euro) drank inbegrepen.

KENNISMAKING MET DE KAMEROENSE AMBTENAAR MACHINE.

Ik vertoef nu al enkele weken in het mooie Kameroen. Tijdens het reizen is het niet altijd even veilig om het origineel, internationale reispaspoort mee te nemen. Daarom reisde ik soms al zonder en illegaal (stel je voor!). Tijd om een kopie van dat reispaspoort officieel te laten maken, zo kan ik enkel die kopie meenemen. Als ik die kwijt ben, is er geen probleem. Ik ga op bezoek bij de immigratiedienst (met kopie van het paspoort!). Daar aangekomen, in Bamenda, krijg ik de opdracht een 'fiscale zegel' te gaan kopen in een ander gebouw even verderop in de straat. Daarnaast moet ik ook een fotokopie nemen, waar twee verschillende pagina's uit het paspoort op één pagina staan (mijn kopie was dus niet ok). Uitdaging! Laat het spel starten Drie, Twee, Eén, GO! Eerste obstakel: De elektriciteit in de straat van de immigratiedienst werkt niet, dus alle werknemers uit de fotokopieshops zijn technisch werkloos.

Het is grappig hoe een fotokopieshop er hier kan uitzien. Een tafel, een houten dakje, een stoel, een werknemer, een elektriciteitsaansluiting en (uiteraard) een fotokopiemachine. Hupla, we spreken van een fotokopieshop. Na even wandelen en verschillende van deze shops te bezoeken kan ik een kopie maken. Ik moet wel meer betalen, omdat de machine op de generator werkt. (15 cent ipv 7 cent, dat heb ik er echt wel voor over!). Ik moet die fiscale zegel ook nog kopen! Vreemd dat dit niet gewoon bij de immigratiedienst verkocht wordt, maar daar zal wel een goede reden voor zijn, denk ik? Terug aangekomen op de immigratiedienst, moet ik eerst bij een vrouw passeren die de fiscale zegels zorgvuldig opkleeft en de documenten vervolgens doorgeeft aan de persoon die bevoegd is voor 'het stempelen van de papieren.' Na een handtekening en een praatje is het gelukt, Eindelijk! Nu kan ik mijn origineel paspoort terug bij de zusters opbergen en legaal reizen door het land dat niet het mijne is. Dat allemaal na een half dagje heen-en weergeloop. Maar, mij hoor je niet klagen. Want hoe zit dat eigenlijk in eigen land? Worden mensen daar ook niet soms doorgestuurd van bureau naar bureau? Wij spreken (een beetje) de taal, maar nieuwkomers in België, waar komen die in terecht? Hoe vinden zij de immigratiedienst? Bij welke diensten moeten zij allemaal passeren, eer ze legaal door het land kunnen reizen dat niet van hen is? Bij mij was het klaar op een half dagje rondlopen, peanuts, toch?!

DE LIEN-BRIEF-MACHINE

Lien komt eraan! 18 december landt Lien in Douala en ik kijk er wel heel erg naar uit! Ze komt me bezoeken voor drie weken! Maar... Er is een uitnodigingsbrief nodig om haar visum in Brussel aan te vragen. Het vragen van een brief lijkt niet zo moeilijk, maar in de brief-machine gaat het er lichtelijk anders aan toe. Het begon allemaal zo'n drie weken geleden. Ik krijg van Lien een e-mail dat er een uitnodiging moet zijn, om op een geldige manier aan een visum te komen. Een andere manier is het geven van een reservatieformulier van een hotel, maar aangezien Lien bij het gezin kan wonen, is dat er niet. Een uitnodigingsbrief dan maar! Ik ga ten rade bij de priester, omdat de verantwoordelijke zuster voor twee weken op werkreis is in het land. Hij kan me wel helpen en het probleem lijkt opgelost. Was het maar zo... Het papier met alle gegevens van Lien maakt een reis die waarschijnlijk langer heeft geduurd dan Lien's verblijf in Kameroen:

Van priester naar zuster A en van hieruit naar zuster B. Dan via mezelf terug naar dezelfde priester. Hup naar de stad (bijna in orde?!), ai nee, want ik ben uitgenodigd door de zusters, dus moet de uitnodiging van Lien ook van de zusters komen en mag dat dus niet van de paters komen! Ok, Van priester terug naar zuster A, en dan naar zuster C. Of hoe zat het nu ook alweer?! In ieder geval, aan religieuze kant is het niet gelukt. De brief gaat van zuster C naar mezelf, van mezelf naar het gezin en dan gaat alles in een sneltempo! Het gezin stemt erin toe Lien een uitnodigingsbrief te schrijven! Gelukkig, anders was het niet gelukt. Eerst de uitnodigingsbrief officieel laten maken met een friljoen (hihi) stempels en handtekeningen. En waar moet ik daarvoor zijn?! Inderdaad! Op het IMMIGRATIEKANTOOR. Je weet wel, van 'Kameroense ambtenaar-machine'. (Trouwens veel dank aan Paulien die me hielp in dit 'van het kastje naar de muur-avontuur')

Op dat immigratiekantoor weet ik nu wel de weg, maar een uitnodigingsbrief is een ander paar mouwen. De politiecommissaris moet erbij komen om zijn fiat te geven. Ik loop met mijn Kameroense papa van kopieshop naar scannerapparaat. Van stempelvrouwtje naar handtekeningmeneer. (en drie keer terug naar stempelvrouwtje, omdat ze het twee keer verkeerd had gedaan...) Van fiscale zegel kopen tot wat geld geven om het sneller te doen verlopen. Van hier naar daar en terug. Ik heb het er allemaal dik voor over. Weer een voormiddagje rondlopen en de klus is geklaard. Snel alles doormailen naar Lien en lezen dat ze het goed kan openen, zalig. Als ik mijn Kameroense pappie trakteer op een fris drankje en wat varkensvlees, hoop ik dat Brussel wil meewerken en Lien haar Kameroens visum krijgt.

En op 12/12/2011 is het zover: Een sms van Lien: 'JepsieFlepsie! Ik heb na heel lang wachten niet enkel Kameroense vrienden, maar ook een visum! Feest.' Wat ik onthou aan dit verhaal: Elk probleem, zijn oplossing.

Eind goed, al goed. Maar op zo'n momenten denk je wel 'SHIT, wat is dat allemaal?!' Hoe blij en leuk de BLOGberichten klinken, niet alles is altijd peis en vree (maar de meeste momenten zijn wel leuk en vredig hoor)! Het in orde maken van een uitnodigingsbrief voor iemand die alle moeite doet om je te bezoeken in Kameroen kan soms tergend traag en stressvol verlopen.

Ook op school is niet altijd alles even gemakkelijk. De leerkrachten hebben niet altijd door dat een les voorbereiding vraagt. (vandaar de naam 'voorbereiding') Tijdens de week van examens kom ik aan in de school. Ik heb vorige week nog gevraagd of ik les moest geven deze week, maar het antwoord klonk 'neen, het zijn examens, dan is het geen les hé!'. De leerkracht van klas 3 en 4 (één klas dus) komt naar mij en zegt dat ik klas 3 moet overnemen. Klas 4 heeft praktijkexamen (lees als : rijst koken op een houtvuur) en dan kan ze niet met klas 3 bezig zijn. Op de vraag wat ik dan juist moet doen, zegt ze dat ik hen maar 'wat' Franse woorden moet aanleren. Pff, moeilijk, maar kan me wel uit de slag trekken! Een echte SCW-er, flexibel for ever! :)

Ik kan wel zeggen dat ik mijn eerste 'off-day' in Kameroen gevierd heb met een drankje in de bar, pofpof (soort smoutebol) en een ei verpakt in deeg. Dat smaakt, NAH!

DE COMMUNITY MACHINE WERKT!

Op maandag trek ik naar Mankanikong om les te geven. Een dorpje op een uur en half hier vandaan. Tijdens één van de wandeltochten kom ik een hele groep mensen tegen, die op de weg aan het werken zijn. Ze zijn zand uit de berm aan het scheppen, om op de weg te gooien. De weg is verslechterd tijdens het regenseizoen, dus dringend aan vervanging toe. En wat gebeurt er dan? Er zijn geen boze telefoons naar de gemeente 'dat de weg weer kapot is', ... maar de mensen nemen het heft in handen en beginnen met 'community work'. Dat is hoe het gaat, hier in Kameroen. Als de overheid niets doet, doen de mensen het zelf wel. Iedereen komt op straat en begint aan de weg te bouwen. Mooi om te zien.

Zo, tijd om af te sluiten! FULOFO en SLAAPWEL!

NGWA JASPER

Reacties

Reacties

Bruno

Geweldig hoe je dat allemaal kan vertellen.
Groetjes en leuke feesten.

Jasmien

Bureaucratie overal troef! Maar daar valt dat inderdaad precies heel goed mee! Daar is dat niet met formulier A12 waar je eerst formulier C35 nodig had, maar eigenlijk eerst formulier F8. Dat dagje mag je al eens afsluiten met een ei in wat deeg!

Keigoed dat Lien kan afkomen! Ik wist niet dat dat allemaal zo ingewikkeld was zeg, amai! Goed dat dat allemaal gelukt is. Grappig ook dat je daarvoor naar de priesters en de zusters kan. Ze zouden dat hier eens moeten proberen!

En die prijzen zeg... Da's gewoon niet te geloven 0,46€ voor een groot brood! Hier is dat bijna vijfdubbel! Amai amai amai...

Ik vind dat echt supertof om over alle aspecten van Kameroen te lezen hier! Cultuurverschillen maar ook economische verschillen... Als SCWer zit je toch absoluut op het expertniveau nu!

Hou u nog goed ginder! Op naar het volgend avontuur!

-x-

Makieke

weer leuk om te lezen!
Dat eike had ge verdiend! Heen en weer hossen en niet weten wat juist te doen, wij hebben dat aan de grens van Zuid-Afrika en Swasiland ook voorgehad. En iedereen lijkt het vanzelfsprekend te vinden dat je weet hoe het in zijn werk gaat...

Ik ben zooo blij dat Lien naar jou kan komen! Ze heeft een zak vol leuks mee voor jullie...

Vandaag moest ik heel hard aan je denken. Er was een kleutertje (2,5jaar) aan het wenen op de speelplaats en ik ging ernaartoe. Ze zei 'ik wil Jappe'.. En ik dacht 'me kind toch, ik ook'.. Zij bedoelde ook haar broer Jasper... Grappig wel dat ze al Jappe zegt daartegen..

Ik kijk al uit naar 't volgende verhaal!
xxxxx

Elise

Je verhalen zijn echt heerlijk om te lezen Jappe!! Heel opgelucht dat alles met Lien in orde gekomen is en morgen staat ze dan eindelijk voor je deur, joepie!!

Geniet er daar nog enorm hard van en tot het volgende blogbericht! xxx

mama

Jasper, wat was ik ontzettend gelukkig dat Lien haar visum in orde was,want nu kreeg ik toch ook schrik maar de kaars remedie heeft toch weer gewerkt.Nu ben ik een beetje jaloers op Lien maar wel ongeloofelijk blij dat zij het aandurft om naar je toe te komen ,ik zou het toch nooit gedurfd hebben.Ik wens jullie een zalige tijd samen ,geniet van elkaar,van je familie, van de warmte van de kameroense mensen, van de zon , van de natuur kortom van alles om jullie heen. Lien heeft ons de mogelijkheid gegeven om een valies te vullen van 20kg voor jou en Paulien,dank u Lien.
We kijken uit naar jullie volgend blogbericht

Paul en Dea

Amaai ze doen daar nogal kosten voor jullie, lopend water + een douche. Wij nemen aan dat de familie ook overgelukkig waren met hun nieuwe aanwinst. Wij hebben het gevoel dat je u er al goed thuis voelt en nu dat Lien aankomt zal het deugd doen veel nieuwtjes te horen van het thuisland. Tof dat uw gezin akkoord was een uitnodigingsbrief te schrijven. Geniet ervan want die weken gaan vliegensvlug voorbij zijn.
Groetjes

Sarah Nice

Jappe!!!

Kei geweldig om al jouw reisavonturen hier te lezen - ik vind het echt DE MAX wat jij daar doet.

Tis bijna Kerstmis en ook nieuwjaar, dus dacht ik een kaartje te sturen naar jouw - wat ik ook effectief ga doen. 9 kansen op de 10 gaat dat GEMAAN te laat aankomen, maar weet dat ik je helemaal niet vergeten ben en je een ongelooflijk vrolijk Kerstmis en een Spetterend 2012 wil toewensen :-D

Geniet er daar nog vollenbak van!!!
Groensels Sarah (aka Dory uit Nemo :-D)

Troelie woelie

HOEISDADAAR?
ik vraag me af hoe jullie daar Kerstmis vieren? en zijn Maria , Jozef en Jezus blank of zijn ze zwart? is het ook met pakjes? en met kalkoen? het zal wel raar zijn Kerstmis in je zomerkleren .Hier is iedereen het kerstfeest aant voorbereiden, drukke dagen.Ik wens jullie alvast een heel fijne Kersttijd.groetjes

papa en mama

Wij wensen jullie heerlijke kerstdagen samen met jullie Kameroens gezin!

Bruno en Marina

Jasper - vanuit het grijze Belgie onze beste wensen voor het nieuwe jaar 2012.
We genieten echt van je verslagen en zeker bij komen de kriebels om eens later samen met jou terug te gaan. Zoals je zelf aangaf, geniet van alles, dit is zeker een unieke ervaring. Groetjes en tot binnenkort.

Eva

Lieve Jappe,

ik ben blij dat jou eerste off day pas na een paar weken Kameroen daar is! Mijn ex-medeleider schijnt zich daar prima uit de slag te trekken, en dat maakt me blij. Maar ik had niets anders verwacht.

Ik denk vaak aan je en duim voor een onvergetelijk avontuur!

Geniet van Lien en de Belgische vibes die ze meebrengt (en hopelijk chocola?!) want een toefje Chiro Blanden in kameroen is altijd leuk!

Heel veel liefs (ook aan Lien). Geniet ervan!

papa, mama

Wij wensen jullie vanuit het natte, mistige Belgié een daverend, spetterend, geweldig , leuk,formidabel,knus, fijn nieuwjaar!

Susan Benson

Hallo, heb je financiële steun nodig? Heb je een lening nodig?
Ik ben Susan Benson van Sunshine Financial Group. Ik ben een geldschieter en ook een financieel adviseur.

Wij verlenen allerlei soorten leningdiensten (persoonlijke lening, zakelijke lening, hypotheeklening en vele andere). Wij verstrekken zowel langlopende als kortlopende leningen, gedekte en ongedekte leningen tegen een betaalbare rente van 3% per jaar. Voor meer informatie over onze service kunt u ons gewoon schrijven via mail: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com of ons rechtstreeks een bericht sturen via WhatsApp of Telegram via: +447903159998 en ontvang direct een reactie.

Wij zijn een uitgebreide financiële dienstverlener en we zijn toegewijd om u te helpen uw financiële doelstellingen op lange en korte termijn te verbeteren, omdat uw financiële stabiliteit ons uiteindelijke doel is.

Met wat er over de hele wereld gebeurt, worden veel mensen geconfronteerd met vroegtijdige financiële uitdagingen, sommigen vinden het om een ​​of andere reden zo moeilijk om een ​​lening te krijgen van hun lokale banken of andere financiële instellingen.

Wij kunnen u helpen met een oplossing voor uw financiële uitdagingen, schrijf gewoon naar mijn kantoor en wij helpen u met een lening. We hebben talloze individuen en organisaties geholpen die over de hele wereld met financiële moeilijkheden te maken hebben gehad. Wanneer u bij ons solliciteert, solliciteert u bij een vertrouwd bedrijf dat om uw financiële behoeften geeft, onze hoogste prioriteit is uw financiële stabiliteit.

Voor meer informatie over ons kredietaanbod kunt u ons uw kredietaanvraag sturen via:
E-mail: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com) OF;
WhatsApp: +447903159998
U kunt altijd en overal naar ons schrijven.
2020 © ️Alle rechten voorbehouden

Claudia Klein

Hallo en welkom bij Spotcap Global Financial Services, mijn naam is Claudia Klein, ik ben een Duitser en bied allerlei soorten leendiensten aan

Heeft u dringend financiële versterking nodig? Heeft u voor verschillende doeleinden een lening nodig? als uw antwoord ja is, raad ik u aan om contact op te nemen met mijn kantoor via | spotcapglobalservices@gmail.com | of stuur ons een bericht op WhatsApp: +4915758108767 | en binnen 24 uur een lening op uw rekening hebben staan, want we bieden uitstekende leendiensten over de hele wereld.

We bieden allerlei leendiensten aan (Persoonlijke lening, Zakelijke lening en nog veel meer), we bieden zowel langlopende als kortlopende leningen aan en daarnaast kunt u tot 15 miljoen euro lenen en verstrekken we leningen tegen een lage rente van 3% per jaar. Mijn bedrijf helpt u verschillende doelen te bereiken met een breed scala aan leningproducten.

Ik erken het feit dat het krijgen van een legitieme lening altijd een enorm probleem is geweest.Voor individuen die een financieel probleem hebben en er een oplossing voor nodig hebben, vinden veel mensen het zo moeilijk om een ​​aandelenlening te krijgen van hun lokale banken of andere financiële instellingen vanwege hoge rente, onvoldoende onderpand, verhouding tussen schulden en inkomen, lage kredietwaardigheid of andere redenen

Geen wachttijden of stressvolle bankbezoeken meer. Onze service is 24/7 beschikbaar - u kunt een lening krijgen en uw transacties afronden waar en wanneer u maar wilt

We bieden 24 uur per dag leendiensten van wereldklasse. Voor vragen / vragen? - Stuur een e-mail naar | spotcapglobalservices@gmail.com | of stuur ons een bericht op WhatsApp: +4915758108767 | & we zullen u onmiddellijk helpen

Uw familie, vrienden en collega's hoeven niet te weten dat u weinig geld heeft, schrijf ons gewoon en u ontvangt een lening.

Uw financiële vrijheid ligt in uw handen !!

Maria

Hallo,

Lening getuigenis tussen individu

Ik geloofde niet langer in het lenen van geld omdat alle banken mijn dossier hadden afgewezen; ik stond inderdaad bij mijn bank. Maar op een dag raadde een vriend me aan bij een particuliere geldschieter wiens e-mail ze me gaf. Ik heb het met hem geprobeerd door hem een ?? e-mail te sturen en het werkte. Ik had de juiste persoon een eerlijke particuliere geldschieter waar ik al jaren naar op zoek was. Ik kreeg mijn lening van € 95.000 tegen een tarief van 3% waardoor ik op dit moment goed kan leven en ik betaal regelmatig mijn maandelijkse betalingen. U kunt bij hem terecht als u om verschillende persoonlijke redenen een lening nodig heeft. hij nam geen dossierkosten of notariskosten … enz. Twee van mijn collega's ontvingen ook zonder enige moeite leningen.

Hier is zijn e-mail: jopie.mandemakers@financier.com

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!