jasperinkameroen.reismee.nl

'Als ik bonen eet, ontstaat er gas in mijn maag.'

Al enkele jaren geleden (toen ik nog klein was...) ga ik op vakantie met mama, papa, Jonas en Marie. Frankrijk is dan één van onze populairste vakantiebestemmingen. Met de campingcar achter de auto een dag rijden, aankomen op de camping, tent rechtzetten, hopen op geen regen en genieten. Papa moet nog een weekje alles goed installeren en dan kan ook hij genieten van zijn welverdiende vakantie. De kinderen genieten het meest van het zwembad en de activiteiten op de camping (Zoals soundmixshow, toneelopvoering, broodjes bakken boven het vuur, etc.) Op een dag rijden we door het Franse land en ergens ten velde stoppen we op een parking. Plots komt er een politiecombi voorbij en papa doet in de auto een politieluidspreker na: 'Attention! Attention! On cherche Jaspèèr, Il a fait kaka sans papier! Attention! Attention! ...' Alhoewel dat niet waar was (of wat dacht u anders...), had ik schrik en dook meteen in de koffer (enja dat is wel al jaaaaaren geleden!), gebukt, zodat de gendarmerie me niet zou zien. Vandaag heb ik het genoegen u mee te delen dat als de bewuste feiten strafbaar zouden zijn, ik vandaag opgepakt kon worden. Na de misviering op zondag is er geen toiletpapier meer. Het eten van gisterenavond heeft toch wat op mijn darmen gewerkt en ik moet me haasten om naar 'het toilet' te gaan. Geen wc-papier, maar wel water en hoge nood... De keuze is snel gemaakt. Het doet goed en ik heb mijn handen daarna echt wel voldoende met zeep gereinigd. Eind goed al goed? Wordt misschien vervolgd!

Ik weet niet hoe het komt, maar op de één of andere manier link ik dingen die ik hier meemaak met verhalen uit mijn verleden. Zo kan ik sommige winkels hier het best beschrijven op dezelfde manier hoe Jasmien en ik vroeger 'reisbureau' speelden. stap 1: Je gaat ergens in de kamer op de grond zitten. Stap 2: Je zoekt dozen, wereldbollen, prullaria, etc. stap 3: je schikt die rond jou stap 4: je hebt door dat je niet meer wegkunt, alleen maar door heel de boel terug op te ruimen.

Het is zondag en er komen twee zusters op bezoek. Ze willen zien of alles goed met ons gaat en of we het leven hier wat gewoon kunnen worden na een maand. Ze zijn ook wat bezorgd, omdat we in een Kameroens gezin leven (wat helemaal niet hoeft!) We vertellen de zusters dat alles goed gaat (wat ook zo is!) en dat we 's avonds geen bonen mogen eten, omdat we dan last hebben van onze magen. 'Inderdaad!' antwoordt één zuster, 'want als ik bonen eet, ontstaat er gas in mijn maag.' Haha, alsof we dat nog niet wisten!

Vorig weekend kwamen Thea en Sarah (twee mede-studenten) uit Djottin op bezoek! Ze komen aan op vrijdag in Bamenda en we trakteren Sarah op een etentje. Ze is maandag jarig (nogmaals ne gelukkige!) en verdient het om eens goed te gaan eten. We kiezen 'Dreamland' uit als restaurant en hopen op het beste (de naam moet zijn reputatie hoog houden!). Het ziet er erg chique uit (in vergelijking met andere etablissementen), en de prijzen vallen best mee! Onze kledij is niet helemaal aangepast aan dit restaurant, maar omdat we blank zijn (denk ik) is er geen probleem om hier te lunchen. We gaan ervoor! Omdat de meer bekendere maaltijden (steak champignon, hamburger, etc.) uitverkocht zijn, ga ik noodzakelijkerwijs voor de typische, Kameroense maaltijd, maar meer uitgebreid dan in het gastgezin! Ik opteer voor het buffet. Een buffet met Frans brood, eieren, wortels, spaghetti, rijst, sauzen, vis, kip, watermeloen, bonen, etc. 'all you can eat' voor 3000 CFA (= 4,5 euro) ZA-LIG dus! Het is heel leuk samen en we praten bij over onze ervaringen in Kameroen, Djottin en Bafut. Daarna voor twee uur naar het internetcafé. Sarah en Thea hebben geen internet in hun dorp en hebben enkel elektriciteit van een generator tussen 18u30-21u00. Zij moeten dus plannen wanneer wat wordt opgeladen. Laptop, gsm, batterijen van de pillamp,etc. Elke week iets anders? Respect! Internet verloopt weer traag. Ik probeer naar huis te bellen via skype, maar dat lukt niet. Het enige wat ik kan doen is enkele foto's uploaden op facebook. Op deze site lukt het moeilijker en FB werkt goed mee! Als je foto's wil zien, maar we zijn nog geen vrienden, voeg me dan gerust toe! (Jasper Vanden Bempt)

Vrijdagavond met Thea en Sarah, nu moeten we wel uitgaan! Voor de eerste keer uitgaan in Kameroen! Spannend zeg! Wij met vier Belgen, onze zus en papa. Door de donkerste donkere gaan we naar 'The Place', een bar in ons dorpje. Vette boxen en af en toe een schijf van Rihanna. Iedereen zit neer en wij hebben wel zin om een danske te PLACEeren. De meisjes staan al even recht, maar als ik 'Hold me' of 'Hold you'?? (Eline?!) van The Gyptian hoor, kan ik niet langer blijven zitten en begin ik ook te dansen. Langzaamaan komt iedereen los en algauw wordt het daar echt 'the place to be'. Als ik zeg dat de Belgen het feest daar gestart hebben, heb ik geen leugen neergeschreven. De DJ is niet te vergelijken met een gemiddelde DJ Lofner op zaterdagavond in Leuven, maar hij doet zijn best. Tussen elk liedje is er gemiddeld een drietal minuten stilte. Naast Rihanna horen we ook Nigeriaanse muziek, waarop de dansbeentjes pas echt loskomen. Het is 23u30 en voor ons al laat. We hebben ons record 'laat gaan slapen' vandaag verbroken! Het duurt te voet ongeveer 10 minuten om naar huis te stappen, maar toch heeft de papa de voorkeur een taxi te nemen. Het is hier gevaarlijk als het donker is. Zijn ze (te) bezorgd om ons? Is het echt zo? Dat weten we (nog) niet! Zaterdag zien we, samen met Thea en Sarah, 'Juju's', maar daarover volgende keer meer! Volgende keer ook meer over wat niet altijd zo goed of fantastisch loopt.

Zaterdag 3 december 2011. We zijn uitgenodigd op de receptie van een meisje dat afstudeert als fysiotherapist. We gaan naar haar huis in Bamenda. Het huis is omheind met een muur, heeft een tuin met gras (lijkt hard op een tuin bij ons!) en veel lekker, Kameroens eten. Er is fanta, cola, watermeloen, aardappelen,etc. In België een vrij gewone maaltijd, maar voor ons hier echt een feestmaal. We praten met mensen in het Frans en het Engels, want de familie is oorspronkelijk uit Yaoundé. Moeilijk zo die talen door elkaar spreken en horen. 'Zouden we het wel buiten organiseren?' 'Gaat het regenen?' 'Zouden we een partytent moeten voorzien?' 'Ja, ik kan wel niet al die mensen in huis nemen als het regent he!' zijn vragen die hier totaal niet aan de orde zijn. Het is een tuinfeest en daarmee uit. De zon zal schijnen! Tijdens het droogseizoen regent het hier nooit en vandaag is dat niet anders. Bij ons zou het wel wat anders zijn... Weken op voorhand zou men zich zorgen maken over het weer en dagen op voorhand zou men aan de lippen van Frank en Sabine hangen.

Woensdag en vandaag gaan we na het werk bij de missiepriesters op internet. Wauuuw! Nog nooit zo snel gesurft in Kameroen als hier! Geweldig! Een draadloze verbinding die erg vlot gaat, weliswaar niet zo snel als in België, maar toch! Hier heb ik het eerste telefonisch contact via Skype met mama en papa! Eindelijk hoor ik hun stemmen nog eens! Hopelijk kunnen we hier wat meer komen! We'll see!

'Het aperitiefhapje op nieuwjaar?' Meerdere Vlaamse gezinnen zitten waarschijnlijk nu reeds verveeld met deze vraag. Laat me u helpen. Toastjes, belegd met americain en kip curry? Nee!, De diepvrieshapjes van Covee? Nee!, Hoorntjes met geitenkaas? Nee!, kleine soepjes? Nee!,Peper en zoutchips, twijfelgeval maar toch nee! Sushi? Nee! Doe zoals ik en eet eens geroosterde sprinkhaan! Een aanrader, maar wel te combineren met een sausje. De eerste is een overwinning, wat volgt een verslaving. Ik kan de smaak het best vergelijken met de smaak van garnalen. Als je de krekel in je mond neemt en je tanden erin zet, kraakt het dat het smaakt, LEKKER, ECHT LEKKER!

Ahja, Sinterklaas komt hier waarschijnlijk niet langs! De golfplaten-daken zullen de kilo's van de Sint en zijn Slechtweer-vandaag niet goed aankunnen. De schimmel zou trouwens nooit zo heten in Kameroen. Hier zou hij Altijdgoedweer-vandaag heten denk ik. Gelukkig kregen we een delegatie Belgen op bezoek, die voor ons speculaas meenamen! Heel erg bedankt! En ook heel erg bedankt voor de brieven te bezorgen aan de juiste personen en ook een grote merci! voor de cola,limonade, koekjes en lekkere bananencake!

Rispel Raspel! Rispel Raspel! Je kent het waarschijnlijk wel, het geritsel van een GB-plastic-zakje. Tijdens één van mijn vele nachten hier word ik wakker (zoals wel vaker op een nacht) en hoor ik het gerispel raspel. Ik schijn en het geritsel stopt. Pillamp uit, geritsel aan, pillamp aan, geritsel uit en zo tien keer. Vreemd, maar ok! 't zal weer een muis zijn, slaapwel tot de volgende!

Jappie - Jappe - Jasper - Ngwa.

Reacties

Reacties

Bruno

Leuk Jasper

mama

Wat zijn je verhalen weer geweldig leuk om lezen, maar je moet toch niet te veel familiegeheimen bloot geven.Rispel raspel ,ik krijg er al kou van , ik zou niet meer slapen en heel hard roepen.Die sprinkhanen daar ben ik ook al ni jaloers op. Doe de groetjes aan Paulien, zorg goed voor elkaar.

Lien

Leuk verhaal.
Als de verdomde Kameroense bureaucratie meewerkt kom ik binnenkort met een muizenval naar je toe!

Bea en Dirk

Weer een leuk en grappig verhaal Jasper!
Wij hebben het gevoel dat het daar dik meevalt ondanks de kleine onGEMAKjes!

Marie

ik vind het raar dat witte niet eindigt met 'de wind vanachter' ... da's hier toch wel toepasselijk!

Geweldige verhalen, ik kan het me levendig inbeelden en toch ben ik er zeker van dat het de realiteit nog niet benadert. Maar toch;)

Hopelijk ben je niet meer moeten gaan lopen voor de juju's! Ik ben echt benieuwd wat dat nu eigenlijk precies is, ik kan er mij weinig bij voorstellen!

Allez, broer, hou u goed... Ritsel gewoon terug als je er nog eens last van hebt en probeer genoeg te slapen:)
zoenx

Jasmien

Hahaha! Is dat daar ook zo met dozen? Hopelijk niet met mini-nepbiljetten!

Haha, die zusterkes :) Geweldig hoe die dat zeggen, 'ik krijg daar gas van in mijn maag.' Zo subtiel!

Precies veel leuke dingen gedaan! Opnieuw een nieuwe toilet-ervaring, misschien was die wat minder leuk. Maar soms is het roeien met de riemen op het water dat je hebt. Ik merk dat je elke dag een beetje meer natuurmensch wordt!

Over 't laatst was Jeroen Meus op TV en hij was in Kameroen! (denk ik toch, als ik dat goed hoorde). En hij vertelde daar dat daar patatten met patatten en patatten worden gegeten, zoals je verteld had! En blijkbaar ook verschillende smaken in de patatten. Gelukkig dat je daar af en toe eens een sprinkhaan bij krijgt! Wel straf dat je dat durfde eten! Vorig jaar hadden enkele klasgenoten gedroogde, geroosterde rupsen meegenomen uit de Matongéweek voor Stad in beeld. Dat was toen toch even een stap te ver!

Ik ben al superbenieuwd naar nieuwe foto's! Wanneer je terugkomt, moet er sowieso eens een grote foto-avond georganiseerd worden.

En nu moet ik eens vertrekken naar fABULEUS, se!

Jappie, hou u nog goed ginder. Geniet ervan, nog veel geweldige en doldwaze leuke avonturen gewenst!

Tot snel! -x-

ivo ackermans

Jasper, het doet me veel plezier als ik iets van u kan lezen.
Ge maakt daar natuurlijk veel mee. En het is allemaal anders dan hier. Toch ook heel uitdagend om dat mee te maken.

Krijgt ge nog bezoek van uit ons nat en gruis landje?

Jade

misschien moet je je slang eens inzetten om de muizen te verjagen...

Olif

Jasper, we hebben een regering in België! Goed he!

Eline

Super leuk geschreven !
En geweldig dat de gyptian daar leeft :) !!!
Ben blij te lezen dat ge onze dancemoves warm houdt ;)

Simke

Jilf, za-li-ge verhalen, hell to the YESS baby, ge doet da daar goe en ge doet ons helemaal meeleven. Just of ik daar ook zit.

Geniet er nog van, ik mis u al, da ge maar snel terug komt om een DEFTIG danske te placeren ;) neenee, have fun
xxxx

Troelie Woelie

Troelie Woelie duimt vandaag heel hard en hoopt dat Lien haar papieren in orde komen om je die muizenval te brengen.

Nonkel Paul

Als ik uw reisverhaal lees komt er gelukkiglijk ook wel een beetje ontspanning bij: dansen, recepties, uit eten gaan...... Veel goede moed. Groetjes

mama

zijn dat kindjes van Bafut? boven aan je blog?Ik zou graag eens foto's zien van je gezin, mama ,papa, broers, zussen....

dries

Zaalig zo'n Jappe verhaal als ontspanning tijdens het leren. Ik hoop voor jou ook dat je nog gebruik kan maken van dat superfast internet. Is toch plezant om zonder al te veel storeningen je dierbare te laten weten hoe het daar is!

Jappe, nog veel plezier ginder in het verre, maar door jou verhalen toch weer dichtere Kameroen !

Susan Benson

Hallo, heb je financiële steun nodig? Heb je een lening nodig?
Ik ben Susan Benson van Sunshine Financial Group. Ik ben een geldschieter en ook een financieel adviseur.

Wij verlenen allerlei soorten leningdiensten (persoonlijke lening, zakelijke lening, hypotheeklening en vele andere). Wij verstrekken zowel langlopende als kortlopende leningen, gedekte en ongedekte leningen tegen een betaalbare rente van 3% per jaar. Voor meer informatie over onze service kunt u ons gewoon schrijven via mail: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com of ons rechtstreeks een bericht sturen via WhatsApp of Telegram via: +447903159998 en ontvang direct een reactie.

Wij zijn een uitgebreide financiële dienstverlener en we zijn toegewijd om u te helpen uw financiële doelstellingen op lange en korte termijn te verbeteren, omdat uw financiële stabiliteit ons uiteindelijke doel is.

Met wat er over de hele wereld gebeurt, worden veel mensen geconfronteerd met vroegtijdige financiële uitdagingen, sommigen vinden het om een ​​of andere reden zo moeilijk om een ​​lening te krijgen van hun lokale banken of andere financiële instellingen.

Wij kunnen u helpen met een oplossing voor uw financiële uitdagingen, schrijf gewoon naar mijn kantoor en wij helpen u met een lening. We hebben talloze individuen en organisaties geholpen die over de hele wereld met financiële moeilijkheden te maken hebben gehad. Wanneer u bij ons solliciteert, solliciteert u bij een vertrouwd bedrijf dat om uw financiële behoeften geeft, onze hoogste prioriteit is uw financiële stabiliteit.

Voor meer informatie over ons kredietaanbod kunt u ons uw kredietaanvraag sturen via:
E-mail: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com) OF;
WhatsApp: +447903159998
U kunt altijd en overal naar ons schrijven.
2020 © ️Alle rechten voorbehouden

Claudia Klein

Hallo en welkom bij Spotcap Global Financial Services, mijn naam is Claudia Klein, ik ben een Duitser en bied allerlei soorten leendiensten aan

Heeft u dringend financiële versterking nodig? Heeft u voor verschillende doeleinden een lening nodig? als uw antwoord ja is, raad ik u aan om contact op te nemen met mijn kantoor via | spotcapglobalservices@gmail.com | of stuur ons een bericht op WhatsApp: +4915758108767 | en binnen 24 uur een lening op uw rekening hebben staan, want we bieden uitstekende leendiensten over de hele wereld.

We bieden allerlei leendiensten aan (Persoonlijke lening, Zakelijke lening en nog veel meer), we bieden zowel langlopende als kortlopende leningen aan en daarnaast kunt u tot 15 miljoen euro lenen en verstrekken we leningen tegen een lage rente van 3% per jaar. Mijn bedrijf helpt u verschillende doelen te bereiken met een breed scala aan leningproducten.

Ik erken het feit dat het krijgen van een legitieme lening altijd een enorm probleem is geweest.Voor individuen die een financieel probleem hebben en er een oplossing voor nodig hebben, vinden veel mensen het zo moeilijk om een ​​aandelenlening te krijgen van hun lokale banken of andere financiële instellingen vanwege hoge rente, onvoldoende onderpand, verhouding tussen schulden en inkomen, lage kredietwaardigheid of andere redenen

Geen wachttijden of stressvolle bankbezoeken meer. Onze service is 24/7 beschikbaar - u kunt een lening krijgen en uw transacties afronden waar en wanneer u maar wilt

We bieden 24 uur per dag leendiensten van wereldklasse. Voor vragen / vragen? - Stuur een e-mail naar | spotcapglobalservices@gmail.com | of stuur ons een bericht op WhatsApp: +4915758108767 | & we zullen u onmiddellijk helpen

Uw familie, vrienden en collega's hoeven niet te weten dat u weinig geld heeft, schrijf ons gewoon en u ontvangt een lening.

Uw financiële vrijheid ligt in uw handen !!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!