jasperinkameroen.reismee.nl

Hoesitdadaar?

Voor ik van start ga met nieuwtjes uit Kameroen, wil ik eerst op een prangende vraag antwoord geven. Een vraag die als reactie werd gepost in het vorige BLOG-bericht. Laura Van Loock dacht dat vrouwen minder moesten kunnen dan meneren, maar daar sloeg ze de bal helemaal mis. Ook vrouwen moeten hier op de hurken zitten en boven een gat hangen om hun kakske te draaien! Voor meer vragen richt je tot de reacties op mijn blog! Ik probeer een passend antwoord te geven.

!RECHTZETTING!: In het vorige BLOGBERICHT werd inderdaad een verkeerd GSM nummer gebruikt! Dit is het correcte nummer! (Met dank aan mama!): 733 05 746!

Hieronder geen samenhangend verhaal, maar per alinea een leuk weetje of anekdote. Geniet ervan, zoals ik geniet van jullie reacties, posts en mails. Dat doet enorm deugd, het laadt mijn 'Westerse batterijen' enorm op.

Ik zit even geleden in een jeep met de Braziliaanse priester (uit de missie, hier in Bafut) en Paulien. We gaan een school bezoeken in een nabijgelegen dorpje en plots zien we een hele groep kinderen op straat loopt. De priester stopt en vraagt waarom ze nu al naar huis gaan. 'Omdat de leerkrachten beslist hebben dat de lessen gedaan zijn voor vandaag.' was het antwoord. De priester is verbaasd en zegt dat hij speciaal met de 'witte' mensen naar hier is gekomen om hun school te bezoeken. Hij geeft opdracht aan de kinderen achteraan, in de laadbak van de jeep, te kruipen en mee te rijden naar hun school. Ter plaatse kiezen ze een Bafut-naam voor mij en Paulien. Wij gaan nu door het leven als NGWA (JASPER) en LUM (PAULIEN). De school heeft erg weinig middelen en bestaat eigenlijk alleen uit een gebouw, een bord en een aantal houten bankjes. Geen ik-maan-roos-vis tekeningen, geen didactisch materiaal, geen boeken, geen tekeningen, niks. Als we wegrijden mogen de kinderen niet meer in de laadbak, maar lopen ze achter de jeep aan tot ze niet meer kunnen. Ik kijk achteruit in de jeep en zie door het raam al die kinderen achter ons aanhollen. T' is precies iets van op TV. Die priester is trouwens zalig en staat open voor veel suggesties en ideeën. Hij woont samen in de missie met een andere priester uit de Filippijnen en een Congolese 'father'.

Tijdens één van de sessies in SAJOCAH zie ik hoe de verschillende zintuigen van kinderen met een mentale beperking worden gestimuleerd. Enkele knuffels die mama maakte ten voordele van het project en die ik meenam naar hier, zal ik proberen te introduceren. Het zijn goede voeldoekjes, waar de kinderen volgens mij veel aan hebben. Op het einde van de sessie moet ik denken aan een zekere ELKE STALLAERT. Er worden verschillende liedjes gezongen door de mama's en ook HEAD, SHOULDERS,KNEES AND TOES is erbij! Grappig, van Brussel tot Bafut is dat lied wereldberoemd! (en oja, schaam je niet als je stiekem dat lied terug zong met de bijbehorende bewegingen...)

Ik probeer tegen het einde van het verblijf een biddon van 20 liter op mijn hoofd te dragen. Van jongs af aan worden kinderen getraind om water te halen bij de bron. Als ze al wat ouder zijn, zoals Alex in mijn gezin, dragen ze vlotjes 20 liter naar boven. En altijd als ik meega naar die bron, denk ik aan Jungle Book. Het uitzicht doet me denken aan een jungle en in mijn hoofd speelt het liedje van Jungle Book als ze water gaan halen bij de bron, of is dat niet van Jungle Book? (Roos kent dit liedje zeker, de volledige tekst doormailen mag ;)) Nu doe ik het met vijf liter in elke hand.

Vorige zondag was ik met 'de mama' mee naar een meeting van mensen die in Bafut wonen, maar oorspronkelijk uit de buurt van Mambu komen. Ze komen bij elkaar om hun cultuur in stand te houden, de taal te spreken, te dansen zoals in hun dorp wordt gedanst en traditioneel te eten. Ik heb er ongeveer 4 uur gezeten, en heb geen woord verstaan van de conversaties die worden gevoerd. Ik kan in mijn hoofd eigen teksten bedenken, wat grappig is en kan extra letten op de lichaamstaal die mensen gebruiken, leerrijk.

De misvieringen duren hier minimum twee uur (wat wil zeggen dat een mis ook vier uur kan duren...en misschien langer, dat zal de toekomst uitwijzen!) Ik heb een grote misviering meegemaakt in Bamenda. Het was een viering om de 'education week' in het onderwijs af te sluiten. Leerkrachten en leerlingen uit heel Bamenda komen naar de Kathedraal om mee te vieren. Paulien en ik glippen twee uur na begin binnen, maar kunnen nog genieten van nog eens twee uur mis! Het is niet onze bedoeling naar die mis te gaan, maar we komen twee leerkrachten uit ons dorp tegen die ons meenemen. Zij helemaal opgekleed, wij in toeristenoutfit met een trekkersrugzak. Wauw! en we mogen op de eerste rij zitten, GENANT! Aan de offerstoet blijkt geen einde te komen en er is ook een award-uitreiking (beste leerkracht, beste magazine van de school,etc.) die me sterk doet denken aan de award-uitreiking van Chiro Blanne. (Hoe was het groepsfeest trouwens?) De muziek tijdens de viering lijkt soms op een begintune van een vette schijf van Milk Inc. En net als Regi gaat roepen 'Waar zijn die handjes?', begint een mega koor te zingen. Het heeft wel iets...

Kameroen, wat doet ge toch met mij? Het is hier nog hard aanpassen. Telkens als ik denk: 'Ok, nu heb ik het door.', duikt er iets nieuws op waarvan ik verbaasd ben. De immer vriendelijke leerkrachten blijken tijdens een les die ik volg toch niet altijd die vriendelijke leerkrachten te zijn. 'T zal wel wennen zeker? 't is op bepaalde momenten zalig, maar ook soms tandenbijten, zoals Lien Bex me leerde.

Via deze weg een heel gelukkige verjaardag aan Elisabeth en vooral aan mijn lieve mama die ik hier in Kameroen erg mis. Geniet van jullie dag.

Zo, Tot ne volgende, tot in den draai!

NGWA

Reacties

Reacties

Lien Bex

Joepie, Jappe je maakt mijn gehaaste middagpauze heerlijk! Volgende week regel ik alles voor mijn vertrek. Ik mail je nog in 't lang. En inderdaad: tanden bijten en genieten, maatje!

Voor andere lezers:
Kerstcadeautjes voor Jasper en Paulien mogen gerust binnengebracht worden in de Mussenstraat 67, Leuven. (lien.bex@gmail.com)

Jade

Japsie!
Het groepsfeest was keigoed, zoals altijd! en SUPER-professioneel in de roosenberg, inclusief overmatig gebruik van de volgspot omdat de vaste lichten vooral achteraan op het podium stonden.
Ze hebben ook gretig gebruik gemaakt van het automatische doek, erg fascinerend hoe dat 20 keer in 1 stukje open en dicht kan gaan!
Maar ik moet zeggen: de kwaliteit van de optredentjes was best wel goed!

Hopelijk heb jij ook al veel goeie showkes kunnen geven met die kleine vriendjes uit het zakje!

Roos

oh jappie ik wil ook mee water dragen zoals in jungle book! Het liedje komt in je mail!! Dan kan je het volgende keer uit volle borst zingen!

Bruno

Hey NGWA, goed om horen dat jullie het daar leuk vinden, natuurlijk is het wel heel wat aanpassen in vergelijking met hier. Blijven oefenen met het waterdragen, maar weet niet goed wat je met deze truck hier gaat uithalen.
Groetjes

Marie

Leuk verslag Ngwa! Die kinderen in de jeep, heerlijk! Wat moet je nu eigenlijk precies doen van werk/stage in het centrum? Dat is me nog niet duidelijk:s
En nog dooi muizen tegengekomen?
GENIET van de zalige momenten, NEEM DEEL aan het tandenbijten, laat het gebeuren.
Knuffel & ne *wilde dance*

Jasmien

Ngwappie! Wat een avonturen toch allemaal zeg! Zalig dat dat liedje hoofd, schouders, knie en teen ook in Afrika is :D Dat is dat toch ook een beetje Westerse cultuur!

4 uur in de mis, zeg! Ik denk dat ik in heel mijn leven samen nog nooit zo lang in de mis heb gezeten (misschien wel in de Eucharisitievieringen in het HHH?) Maar daar was toen helaas geen Milk Inc. Misschien moet je dat daar eens introduceren? "Show those hands!" kun je dan roepen of hoe is dat in het Pidgin Engels?

Wat ik mij ook afvroeg: wat eten jullie daar zoal? Is dat vooral rijst en fruit? :D

Ik kijk al uit naar de volgende verhalen! Hier is het trouwens heel koud, ik hoop daar wat beter :) Nog eens merci voor de wensen! -x-

Melissa

Hey Jasper. Het klinkt daar echt superleuk! Blij dat je al een beetje aangepast bent en de cultuurshock aankunt.
Oh, dank u om FiliPPijnen juist te schrijven! Hoe vaak mensen dat wel niet fout schrijven..
Het liedje head, shoulders, knees & toes zong ik als klein kindje ook in het Engels en dat had mijn mama mij aangeleerd, dus volgens mij is dat wel in elk land te vinden, hoor :)

Veel plezier nog daar en ik kijk uit naar de volgende blog!

Melissa x

mama

Hoi NGWA, maar ik zeg toch liever "Jasper"Wat is het weer leuk je blog te lezen, het maakt mijn dag goed.Hoe spijtig dat ik niet thuis was toen je belde.Wat ben ik ontzettend benieuwd naar foto's, ik stel mij vanalles voor,ik zou heel graag zien hoe jij daar leeft.Het is hier saai en stil in huis zonder jouw gezang, zing maar heel veel met de kindjes daar dat maakt ze vrolijk. we missen je en spreken heel veel over jou.
dikke dikke knuffel, mama

Astrid (VGB)

Ngwa,
zeer leuk om mee te volgen!!
Ik hoop dan op een demonstratie van je act 'Bij de bron' (met het water op je hoofd) een keer dat je terug bent. Ik maak er alvast iets van in mijn hoofd en wordt er helemaal vrolijk van.
Geniet van het leven daar!
x

Astrid (VGB)

En mijn excuses alvast voor de taalfout uit vorig bericht, ik zit hier met slaap in mijn oogjes op een zaterdagmorgen op mijn bed (en ben als het ware aan't ontwaken met uw avonturen op de achtergrond :-)). Niet goed wakker, maar wel nog steeds word zonder t in de ik-vorm.
Hehe ;-)

Bea en Dirk

Hoy Jasper, leuk je belevenissen hier te lezen! Het lijkt een beetje als Kuifje in Afrika! We kijken uit naar je eerste foto's!
Geniet van deze unieke belevenissen!

Bea en Dirk

mama

eindelijk gisteren dan toch een berichtje gekregen en een leuk telefoongesprek, ik ben kweet ni hoe gelukkig en da op mijn verjaardag, die dag kon niet meer stuk.groetjes

marie

ons mamaatje was zoooo blij!!!!x

tim

jappe, nog eens sorry dat ik niet op uw benefiet ben geraakt.

Door uw blog te lezen kan ik mij min of meer een beeld vormen van het avontuur, maar WIJ WILLEN FOTOOKES!

Groeten uit Bunsbeekcity!

Eline

Jappe !
Ik heb het kussentje dat ik via elisabeth op de benefiet had gekocht gekregen! Ge houdt me dus warm in de koude dagen hier ;)(heeel stom trouwens dat ik uitgerekend dan super ziek moest zijn) Ik vind het super om alles te lezen en te zien dat het goed gaat! Vind het wel vaak raar als ik erbij nadenk dat ge zo ver zit :) Improdancing heb ik even aan de kant geschoven, u invaller kan bijlange niet tippen aan u dus heeft het geen zin... ;) Zalig ook dat ge geregeld aan de chiro denkt :)
Dikke kus en tot mails!
xxxxx
Eline

NGWA - JAPPIE

Super leuk om al jullie berichten te lezen! Het is hier btw heel erg warm. Geen thermometer mee, maar ik schat tussen de 25-30 graden! Ik zend (zonder T, Astrid VGB!) jullie veel warmte en lieve groeten!

Elisabeth

Jappe!!!

Heel hard bedankt voor je berichtje, was verschoten en suuuper blij :-)
Heb ook het kussentje al veel gebruikt (via deze weg al bedankt "mama van Jasper"), want het is hier absoluut geen 30 graden :).
Het is heel leuk om al je anekdotes te lezen, je maakt zoooveel mee hè!

Ik mail je nog.

Dikke kus

Paul en Dea

Jasper,

Eindelijk wat meer gedetailleerd nieuws over het leven in Kameroen. Zo kunnen wij u beter volgen in uw doen en laten en kijken al uit naar het volgende verhaal.
Doe het daar goed en zie dat wij geen klachten horen. (uitspraak van N. Paul)
Groetjes

Bobonne

Proficiat voor mijn lieve kleinzoon die franse les mag geven. Ik ben er zeker van dat het zal gaan. Gij durft alles aan. Veel moed en succes! Het lukt u zeker als je les geeft met je hart. Ik ben fier op mijn lieve NGWA.
Van harte en een dikke kus.

dries

yes! blog gevonden (dank lien)
Jasper, je hebt al veel meegemaakt en je zal nog veel meemaken ! kei tof om via deze weg je avontuur mee te volgen. succes daar !

An-Sofie

Lieve Jasper,
klinkt allemaal een sprookje die verhalen, zo ver weg.
Kameroen lijkt een exotische vrucht met hele gekke kleuren. Maar Jasper, als er ééntje is die er kan doorbijten dan ben jij het wel! Ik ben fier op u makker, echt waar! Jij doet wat ik al jaren wil doen: het onbekende avontuur tegemoet!

Ps: wat ik nog steeds niet snap is hoe die oude mensen nog gehurkt graken op ons door zo'n gatje kaka te doen? (Of is dat gewoon rechtstaand?)

Onder-unief-saaie-curssusen-ondergedompelde-groetjes! Ik kijk er al naar uit om je terugkomst te vieren! Dikke kussen! XXX

Dorien (ex-Njini-girl)

Wauw Jasper! Kei mooi geschreven. Zalig al je verhalen, ik ben benieuwd nr meer...

Susan Benson

Hallo, heb je financiële steun nodig? Heb je een lening nodig?
Ik ben Susan Benson van Sunshine Financial Group. Ik ben een geldschieter en ook een financieel adviseur.

Wij verlenen allerlei soorten leningdiensten (persoonlijke lening, zakelijke lening, hypotheeklening en vele andere). Wij verstrekken zowel langlopende als kortlopende leningen, gedekte en ongedekte leningen tegen een betaalbare rente van 3% per jaar. Voor meer informatie over onze service kunt u ons gewoon schrijven via mail: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com of ons rechtstreeks een bericht sturen via WhatsApp of Telegram via: +447903159998 en ontvang direct een reactie.

Wij zijn een uitgebreide financiële dienstverlener en we zijn toegewijd om u te helpen uw financiële doelstellingen op lange en korte termijn te verbeteren, omdat uw financiële stabiliteit ons uiteindelijke doel is.

Met wat er over de hele wereld gebeurt, worden veel mensen geconfronteerd met vroegtijdige financiële uitdagingen, sommigen vinden het om een ​​of andere reden zo moeilijk om een ​​lening te krijgen van hun lokale banken of andere financiële instellingen.

Wij kunnen u helpen met een oplossing voor uw financiële uitdagingen, schrijf gewoon naar mijn kantoor en wij helpen u met een lening. We hebben talloze individuen en organisaties geholpen die over de hele wereld met financiële moeilijkheden te maken hebben gehad. Wanneer u bij ons solliciteert, solliciteert u bij een vertrouwd bedrijf dat om uw financiële behoeften geeft, onze hoogste prioriteit is uw financiële stabiliteit.

Voor meer informatie over ons kredietaanbod kunt u ons uw kredietaanvraag sturen via:
E-mail: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com) OF;
WhatsApp: +447903159998
U kunt altijd en overal naar ons schrijven.
2020 © ️Alle rechten voorbehouden

Claudia Klein

Hallo en welkom bij Spotcap Global Financial Services, mijn naam is Claudia Klein, ik ben een Duitser en bied allerlei soorten leendiensten aan

Heeft u dringend financiële versterking nodig? Heeft u voor verschillende doeleinden een lening nodig? als uw antwoord ja is, raad ik u aan om contact op te nemen met mijn kantoor via | spotcapglobalservices@gmail.com | of stuur ons een bericht op WhatsApp: +4915758108767 | en binnen 24 uur een lening op uw rekening hebben staan, want we bieden uitstekende leendiensten over de hele wereld.

We bieden allerlei leendiensten aan (Persoonlijke lening, Zakelijke lening en nog veel meer), we bieden zowel langlopende als kortlopende leningen aan en daarnaast kunt u tot 15 miljoen euro lenen en verstrekken we leningen tegen een lage rente van 3% per jaar. Mijn bedrijf helpt u verschillende doelen te bereiken met een breed scala aan leningproducten.

Ik erken het feit dat het krijgen van een legitieme lening altijd een enorm probleem is geweest.Voor individuen die een financieel probleem hebben en er een oplossing voor nodig hebben, vinden veel mensen het zo moeilijk om een ​​aandelenlening te krijgen van hun lokale banken of andere financiële instellingen vanwege hoge rente, onvoldoende onderpand, verhouding tussen schulden en inkomen, lage kredietwaardigheid of andere redenen

Geen wachttijden of stressvolle bankbezoeken meer. Onze service is 24/7 beschikbaar - u kunt een lening krijgen en uw transacties afronden waar en wanneer u maar wilt

We bieden 24 uur per dag leendiensten van wereldklasse. Voor vragen / vragen? - Stuur een e-mail naar | spotcapglobalservices@gmail.com | of stuur ons een bericht op WhatsApp: +4915758108767 | & we zullen u onmiddellijk helpen

Uw familie, vrienden en collega's hoeven niet te weten dat u weinig geld heeft, schrijf ons gewoon en u ontvangt een lening.

Uw financiële vrijheid ligt in uw handen !!

Edward Dillinger

Hallo allemaal, u bent op zoek naar een professionele binaire, forex- en Bitcoin-makelaar / -manager die u zal begeleiden en helpen bij het beheren van uw transactie en u zal helpen om binnen zeven dagen zinvolle winsten te maken, neem nu contact op met TD Ameritrade voor uw investeringsplan. om uw verloren investering in bitcoin / binair terug te krijgen Neem nu contact met hem op via whatsaap (+12166263236) of neem contact met hem op via zijn e-mailadres: (tdameritrade077@gmail.com)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!