jasperinkameroen.reismee.nl

En toen werd Ngwa weer Jasper.

'Tel je de honderden dagen, duizenden uren? Tel je miljoenen seconden achter elkaar? Tel je de honderden dagen, duizenden uren?  Wat maakt een leven, hoe meet je een jaar? In dromen, in daden, in nachten, in koppen koffie? In meters, in geld, in vrijen of strijd? Nee, tel niet in honderd of duizend, niet in miljoenen, meet in seizoenen van liefde je tijd.' (Seizoenen van liefde, musical RENT)

Ik schrijf 11 januari 2011. Op die dag het eerste verkennende gesprek met de coördinator van de BaNaBa Internationale samenwerking Noord-Zuid aan de KHLeuven. Ik heb een wild plan om een half jaar in een ander land te leven, werken en wonen. Zou ik dat wel durven? Zes maanden, zolang?! En die andere taal, ga ik dat wel kunnen?  In het begin eigenlijk geïnteresseerd in Senegal en Congo. Een veel te stomme reden koos ik om het andere land in Afrika, Kameroen, uit te sluiten. In Senegal en Congo spreken ze Frans en ik ging ervan uit dat mijn Frans toch net iets beter is dan mijn Engelse kennis.

Uiteindelijk beslis ik om binnen Afrika (want Afrika is geen land!) te focussen op een project, niet het land. Het project dat mij erg aantrekt, kies ik. Een revalidatiecentrum voor kinderen en volwassenen in Kameroen is de uitverkorene. Kameroen? Hmm... ja misschien... Even wachten... Maar ja! Ik ga ervoor.

Ik schrijf 23 april 2012, meer dan een jaar later en de lange reis is bijna over. Ik heb er geen seconde spijt van. Hoewel ik niet meer dagelijks in het oorspronkelijke project werk, kan ik terugblikken op een ervaring om 'U' tegen te zeggen. Ongelofelijk. Geweldig. De eerste weken van het verblijf zou ik deze woorden nooit uitgesproken hebben. Ik vond het helemaal niet zo geweldig. Ik vond het zeker niet ongelofelijk. Maar nu spreek ik anders. Iets bepaald heeft me geraakt, waka waka Afrika? Het zijn de leukste momenten die ik onthoud en toch zijn het niet alleen geweldige momenten en herinneringen die ik overhoud. Er waren ook stomme momenten en dagen waarop ik liever thuis was dan in een zon-gedroogde-stenen huis in Kameroen ver weg van de vertrouwde omgeving. Maar ik kan wel besluiten dat de leuke momenten en Amai!-ervaringen veel meer aanwezig waren dan de andere, en gelukkig maar.

Kameroen, Ik was hier Ngwa. Ik was hier de blanke. Ik was hier de vreemde. Ik was hier degene die niet altijd wist hoe zich te gedragen. Ik was hier soms gelukkig met een stukje België in Kameroen. Ik was super blij met een stukje chocolade. Ik was hier met Paulien. Ik was hier leerkracht. Ik was hier een deel van de familie. Ik was hier een frequent misganger (en bijna pastoor...) Ik was soms gefrustreerd. Ik was vaak verbaasd. Ik was verwonderd en blij. Maar vooral, ik was hier graag. Wauw, bedankt dat ik dat mocht meemaken.

Ik weet niet hoe het zal zijn om jou terug te zien. Ik weet niet hoe het zal zijn om straks terug thuis te slapen. Ik weet niet hoe ik zal reageren op alles. We zien wel, op't Afrikaans ritme zeker? Waka waka Afrika!

Lieve mama en papa, familie en vrienden, Ik kijk er heel hard naar uit jullie terug te zien. Het gaat een dubbel gevoel zijn. Blij om er weer bij te zijn, maar ook jammer dat het afgelopen is. Ik ga nieuwtjes gemist hebben, maar die kunnen jullie me vertellen. Ik ga muziekhits gemist hebben, maar de aspifuif op 4 mei zal me updaten. Ik heb de familie-bijeenkomsten gemist. Ik heb nieuwe relaties gemist, tijd om me daarover alles te vertellen. Ik heb nieuwe zwangerschappen (!) gemist (ondertussen al drie! Proficiat aan de makes en pakes!). Ik heb kerst en Nieuwjaar gemist, maar volgend jaar is dat ongeveer terug hetzelfde. Ik heb het fietsen naar Leuven voor één of andere afspraak gemist. Ik heb de snoepdoos van bobonne gemist, maar die zal wel terug aangevuld zijn... Ik heb soms het alleen zijn gemist. Maar vooral heb ik jou, jij, jij daar! gemist. Tot snel.

Lieve Kameroense familie, ik zal jullie nooit vergeten. Ik hoop jullie ooit nog eens te zien. Ergens. God bless you all, jullie verdienen het. Echt. Beste Mary Stella, mama Kameroen, bedankt voor al de goede zorgen, de bezorgdheid en de blik die je me liet werpen op jouw leven als Kameroense vrouw, voorzitster van 't koor, moeder, echtgenoot, kokkin, lacher en sociaal geëngageerde vrouw. Jij was echt groot in iets kleins. Thank you.

Ik verlaat Bafut op 25 april, en ga voor het vertrek naar België nog een city-trip maken in Yaoundé, de hoofdstad. Samen met Paulien, Sarah, Thea, Karlien en Elise sluit ik dit avontuur af in Douala (in een Katholiek guesthouse, hoe kan het ook anders...) Op 30 april 2012, 5u15, landen we normaal gezien op Zaventem. Be there! ;) (Na dit bericht waarschijnlijk weinig of niet meer beschikbaar op internet, je kan me nog bereiken op 733 05 746 of vanaf 30/04 op 0478 59 15 77)

Nog meedelen dat na de liedjesboeken, tekstboeken voor school, cementzakken, wereld- en ICTkaart meer dingen werden gekocht met het overige benefiet geld. Geniet mee!

• Een schommel voor SAJOCAH.
  • Een wip voor SAJOCAH (beiden gemaakt door de technische dienst van het centrum.)
  • 12 aangepaste banken voor kinderen met een visuele beperking in de lagere school van Mambu. Dit project kwam tot stand dankzij Paulien, mijn duopartner. Als resultaat van het onderzoek dat ze hier voerde, kon ze een aanpassing doen van de huidige situatie van de kinderen in de school. De banken krijgen een lade, waar de kinderen hun braillepapier in kunnen steken. Zo moeten ze niet altijd heen en weer lopen naar een ander lokaal om braillepapier te halen.
  • Een pen en noteerschriftje voor elk kind in de lagere school van Mambu en Mankanikong. Dat zorgt voor een totaal van 500 pennen en schriftjes. Deze worden in september, begin van het schooljaar, uitgedeeld.
  • Een koek als afscheid voor elk kind in SAJOCAH en de lagere scholen van Mambu en Mankanikong.
  • 'T is toch veel dat je er mee kan doen he! Allemaal nog eens een heel dikke merci!

Ik wil ook al de mensen die mijn avontuur gevolgd hebben bedanken. Een mail, sms, brief, kaartje, filmpje, postpakket, fotoreportage, reactie op de BLOG, bericht op facebook, etc. Het zijn zo'n dingen die ervoor zorgden dat mijn Belgische batterijen zo nu en dan eens opgeladen werden. Heel erg bedankt daarvoor.

En tenslotte nog dit:  'ex toto corde', uit heel uw hart ,want zo leefde ik hier.

Fulofo, slaapwel en tot ziens?!

NGWA JASPER VANDEN BEMPT

Jade

er zijn tranen in mijn ogen als ik dat lees, Jappie.

Elise W

Ongeloofelijk dat je exact over een week alweer in het Belgenland vertoeft! We hebben je allen gemist, maar het was fantastisch om je verhalen te lezen en te zien hoe je daar leefde en genoot! Bedankt Jappe! En deze keer, tot volgende week!!!! xxx

Annelise

Amai Jappe, wat een mooi bericht. Het pakt. Het is altijd moeilijk om een vertrouwde omgeving te verlaten, en dat is wat je ondertussen daar ook had. Maar ook ik heb genoten van je mooie verhalen en kijk uit naar je terugkomst om alles nog eens in het echt, met gebaren te horen!
Bedankt Jappe, BEDANKT ;-)
én tot gauw!

Jasmien

De final countdown! Woew, ja zeg, dat is toch nogal een hoofdstuk in je leven geweest... Een prachtig hoofdstuk! Dat zal een dik aantal pagina's beslaan in de Jasper Vanden Bempt memoires.

Zeer, zeer, zeer blij dat ik alles heb kunnen volgen via de blog! Merci om hem zo up-to-date te houden, ik heb het gevoel dat ik toch al iets (veel) meer over Kameroen ben te weten gekomen! Heel tof om al je belevingen ook te volgen, het was op zich al een avontuur om het te lezen!

NGWASPER ... tot heel heel binnenkort! Geniet nog van je laatste week :o) Veilig thuis! -x-

Jeroen M.

Geniet nog ff vollenbak, en dan welkom terug

Annemie

Ik heb genoten van elk verslagje Jasper. Je hebt het hart op de juiste plaats én een goede pen!

Chapeau...

Bea en Dirk

We gaan je verhalen missen!
Tot binnenkort!

Lien

Ik heb vooral je eerlijkheid gemist, wat ben jij toch ne grote meneer.
Ik kan niet wachten tot maandag.

Britt, vriendin van Anja :)

Wauw!! Wat heb jij een superavontuur beleefd seg!! Ben heel blij voor je, en krijg stiekem traantjes in mijn ogen over de mooie tekst die je hier schrijft.. Veel plezier nog in de hoofdstad!! En wees maar niet te triest als je thuiskomt, je thuis blijft je thuis en daar wil je altijd naar terug! :) Zoen, Britt

mama

Jasper,
Al zeker 10 keer heb ik dit laatste blogbericht gelezen en herlezen.Telkens weer word ik er weemoedig van, ik ben zoooo ontzettend fier op je.Het zal niet gemakkelijk zijn om je familie daar te moeten achter laten maar je weet dat je hier oh zoooo welkom bent.We kijken uit naar je thuiskomst , naar je verhalen , naar je foto's, naar je ervaringen....
WELKOM THUIS!!!!!

mama van Paulien

We hebben met belangstelling ook jouw verhalen gevolgd omdat jij ons ook een beetje dichter bracht bij het Afrikaanse avontuur en bij ons Paulien. Ik ben er zeker van dat ook heel jouw familie aan 't aftellen is en je thuiskomst aan 't voorbereiden is. We wensen je een goede thuiskomst en geniet van jullie laatste dagen, vakantie!
beste groeten

Paul en Dea

Een mooi afsluitingsverhaal. Uw plan van vorig jaar om Afrika te verkennen is je gelukt en mag je als een succes beschouwen. Proficiat ! Je Kameroense familie zal altijd een stukje van u blijven en hopelijk, wie weet, zul je ze nog op uw pad tegenkomen. Wij tellen de dagen af wanneer je terug onder ons zult zijn en heten u hartelijk WELKOM. Tot maandag

Marie

"De eerste weken van het verblijf zou ik deze woorden nooit uitgesproken hebben. Ik vond het helemaal niet zo geweldig. Ik vond het zeker niet ongelofelijk."

Toen was ik zo bezorgd om je! Het aanpassen viel duidelijk moeilijk in het begin.. En ook aan deze kant was het meer aanpassen dan verwacht..
Maar beetje bij beetje werden je berichten positiever. Oef. Er viel wat zorg van mijn schouders..De verhalen van Lien en de smsjes, maakte die zorg wat kleiner, oef...
Wetende dat je daar bij een fantastische mama en papa zat, maakten de zorg nog heel miniem, het was duidelijk dat zij heel erg goed voor jou, Oef..

Ik ben heel blij dat je terug komt, kleine grote broer!

Marie

het was duidelijk dat zij heel erg goed voor jou*zorgden dus;)

PAUL

Hallo,

Hier komt een betaalbare lening die je leven voor altijd zal veranderen,
Ik ben de heer Paul Lewinsky een gecertificeerde kredietverstrekker, ik bied

lening aan
individuele en publieke sector die financiële hulp nodig hebben
in een lage rente van 2%. Slecht krediet acceptabel, de voorwaarden en
De omstandigheden zijn heel eenvoudig en attent. U zult er nooit spijt van

krijgen
alles in deze leentransactie, want ik zal je laten lachen.

Ik, de heer Paul Lewinsky, zal het beste van mijn diensten aan iedereen

verlenen
legitieme leners. Je zult nooit teleurgesteld zijn door mij hierin
transactie omdat u niet bent geboren om een ​​verliezer te zijn.Ik ben

geïnteresseerd
klanten moeten contact met mij opnemen via e-mail:

(quickfinancialservice01@gmail.com +19725819030)
voor verdere opbrengsten.

Vul het onderstaande aanvraagformulier in en kom terug als u geïnteresseerd

bent en
u zult blij zijn om een ​​kredietverstrekker zoals de heer Paul Lewinsky te

kennen

DE GEGEVENS VAN BORROWER

1. Volledige namen: ............................
2. Contactadres: .......................
3. Lening vereist: ....................
4. Duur van de lening ...................
5. Rechtstreeks telefoonnummer: .................

Ik kijk er naar uit om het zo te horen
doorgaan.

Vriendelijke groeten