jasperinkameroen.reismee.nl

Wat één...

Wat één dag! Op 11 februari is het youth day in Kameroen. Heel het land op zijn kop, incl. mezelf. Een dag eerder vraag ik na om welk uur het begint. '8u00' zegt de leerkracht. Maar mij hebben ze hier niet meer liggen. Ik vraag: 'Neen, om welk uur BEGINT het'. Waarop ze lachend '11u00' antwoord. Naar jaarlijkse gewoonte laten de leerkrachten per school een uniform maken. Ik doe mee met Mankanikong. Ik vertrouw op de goede smaak van de Kameroener en wil me niet moeien met welke stof ze kiezen. Alhoewel. Ze laten me een klein stukje roze stof zien. Ik laat verstaan dat ik toch geen grote fan ben van 'roze', waarop ze het stukje stof op mijn arm leggen en constateren dat het absoluut waar is wat ik zeg. Die kleur past niet bij mijn blanke huid... Ze gaan voor rood. 'YES!' denk ik, het gaat mooi zijn! Als ik het hemd uiteindelijk krijg, had ik me misschien nog meer moeten moeien met het uitkiezen van een gepaste kleur/stof/model. Het hemd is vervaardigd in rood, glanzende stof, afgewerkt met een bloemenmotief, dat ook in het kleed van mijn vrouwelijke collega's zit. Het hemd is te lang en te breed. (Dat geeft me natuurlijk wel de kans om wat aan te dikken...) Ik vind het niet om aan te zien en voel me Felice, Balthazar Boma en een gigolo in één. Check zeker mijn foto-album, je zal wel zien.... Ik ben wel blij dat ik positieve reacties krijg van mijn familie 'It is beautiful!', 'Wauw you look great!'. Met mijn zwarte broek en slangenleerschoenen zal ik er opperbest uitzien volgens één van mijn zussen. En hoewel ik het echt niet ok vind, toch pas ik bij de andere leerkrachten en voel ik me een beetje meer collega en Kameroener. (Nu die witte kleur nog weg krijgen...) Vandaag is echt heel belangrijk. Het hele schoolveld wordt omgetoverd tot een schoolfeest. Er staan partytentjes met stoelen voor de genodigden (Chef van Bafut, priesters, zusters, de fon, etc.) en rond het hele veld staan tal van kraampjes met eten, snoep, drank, plaatselijke lekkernijen,... Er zijn restaurants aanwezig die met palmboom-bladeren een hutje bouwen, wat dient als geïmproviseerd restaurant, zalig. Het doet me denken aan chiro-kamp. Winkels verhuizen hun hele hebben en houden naar het plein voor deze dag. Er is veel te koop. Pof pof (soort smoutebol), ijsjes, yoghurt,vlees, pizza, taarten, cake, ei in een deeg gerold, vis in deeg, etc. Heerlijk. Bijna heel de dag gegeten en dat voor minder dan 1 euro. Om 11u00 moeten alle scholen zich voor 'de belangrijke mensen-tent' opstellen in rijen. Het volkslied wordt gezongen en de toespraak van president Biya voor deze dag wordt afgespeeld (gedubd in het Engels, want de president spreekt alleen Frans). Dit alles duurt ongeveer een uur. Al de kinderen in de felle zon, de VIPS onder een schaduw-partytentje. Maar wachten is geen probleem meer ondertussen... En dan komt het hoogtepunt van de dag. Het moment waar iedereen naar uitkijkt. Hetgeen de kinderen wekenlang hebben geoefend: Marcheren. Links Rechts Links Rechts. De leerkrachten lopen steeds naast de rij kinderen en ik doe mee met Mankanikong. Nu ik me een hemd heb aangeschaft kan ik dit toch niet laten liggen? Ik vind het spannend en heb ook wel het gevoel dat veel ogen op mij gericht zijn, maar dat is misschien maar een gevoel? Toen ik de avond voordien in de zetel zat vroeg mama Kameroen of ik geoefend had op het marcheren. 'Euhm, nee... Dat kan toch niet zo moeilijk zijn?' was mijn antwoord. Dat antwoord was voor hen voldoende om mij door de living te laten marcheren, als bewijs. En dan laat ik me niet kennen. DOEN! Links hand met rechts been en rechts hand met links been (of is het omgekeerd?). Als je erover nadenkt is het moeilijker dan wanneer je gewoon loopt. Gelach alom. Vandaag ook presentatie van de koren en traditionele dansen. Donderdag werd al een concours gehouden onder de scholen in Mambu en omstreken. De scholen die daar wonnen, mogen vandaag hun kunnen tonen aan het grotere publiek. Mankaninkong werd tweede op koor en traditionele dans. Ik had ze een klein beetje mee getraind en was ook fier dat ze zo hoog scoorden. Er is ook een kleuterwedstrijd. één kleuter per school mag deelnemen. Bij het startsignaal moet de kleuter zo snel mogelijk naar zijn kleding-stapel lopen (het lopen gebeurt dus in onderbroek.). Bedoeling is om zo snel mogelijk de kledij op de juiste manier aan te doen (Moeilijk als je een hemd met knopen hebt...) en verder te lopen naar het eindpunt. Geweldig om zien en gejoel van een heel voetbalveld.

Als Paulien en ik even moe zijn, beslissen we om naar huis te gaan. We hebben nog een etentje met de leerkrachten op het programma staan (Dit is HUN dag!) en daarvoor is er nog een receptie voor de mensen die meededen aan de 'contribution', wat betekent: geld geven voor de organisatie van deze dag. Er is net een voetbalwedstrijd begonnen, dus de receptie zal nog niet direct beginnen, dachten we. Als we terugkeren van een rustmoment in het huis moeten we 'onmiddellijk' naar de receptie gaan, want alles is al bijna op. Op amper drie kwartier dat wij thuis geweest zijn, hadden ze zo maar eventjes snel een receptie gehouden. Het is de eerste keer in Kameroen dat iets zo snel verloopt... Ik moet snel eten, want binnen een uur heb ik ergens anders een afspraak om... opnieuw te eten. De leerkrachten eten hier heel de dag niets, om zich dan 's avonds goed te kunnen vol proppen. Ik vergezel de leerkrachten van Mankanikong op hun etentje. Het is Achou en dat vind ik niet erg. Ik begin dat echt te appreciëren. Het is een soort deeg, gemaakt van plantins en jams. Je maakt er een ronde mee en in die ronde wordt gele saus gegoten, gemaakt van palmolie. Soms erg pikant, maar wel lekker vind ik. We eten het in een cafeetje, waar we dan meteen iets kunnen drinken. Na het eten zie ik een twintiger dansen met een vrouw van minimum 60 jaar. Vreemd, want zoiets kan ik me alleen voorstellen op 'open air' feestjes in Wallonië. Misschien is dat hier ok? Maar ook mijn collega's merken het op en vinden het totaal ongepast, terecht.

Wat één foto(s). Al gemerkt dat ik eindelijk foto's op mijn BLOG heb kunnen plaatsen? Neen? Ga dan maar gauw kijken! Reacties welkom!

Wat één dag! Gladys, Een vriendin van mama Kameroen vraagt Paulien en mij mee naar haar geboortedorp. Het is ongeveer twee uur rijden van Bafut. 'Om mijn moeder te bezoeken en om de theeplantage te zien.' was het antwoord op de vraag wat we zouden doen in dat dorp. Klinkt niet zo fantastisch, maar toch gaan we mee, we hebben tenslotte nog enkele dagen vakantie te goed. Gladys' broer gaat ook mee en neemt twee bevriende, Portugese mensen mee. Zij zijn hier ook voor zes maanden en werken een programma uit voor eco-toerisme in Bambui, klein gebied van Bamenda. We gaan met twee auto's; één semi-jeepke en één taxi. Het semi-jeepke neemt ook een kerkbank mee die Gladys' broer liet maken voor de kerk in zijn geboortedorp. Ik zit in de taxi bij Gladys. De natuur is prachtig. Heel anders dan in Bafut. Er zijn rotsen, bergen, geen bananenbomen, geen palmbomen,... Soms lijkt het zelfs dat we in Frankrijk aan het toeren zijn. Hier zie ik ook voor het eerst veel Kameroense koeien en paarden. In Bafut zijn die veel minder of niet aanwezig. Ook de huizen zijn verschillend. In Bafut zijn al de huizen 'bedakt' met golfplaten. Hier zijn er veel huizen met een strooien dak. Je weet wel, zoals in het clichébeeld van een Afrikaans huis en zoals het Afrikaans dorp in Plankendael. Op amper 2 uur van Bafut is de natuur al zo verschillend. Nu weet ik waarom al de reisgidsen schrijven dat Kameroen 'Afrika in het klein' is. Op de achtergrond speelt Rihanna, Westlife, Michael Jackson, P-square en zelfs RIP Whitney Houston. Heerlijke rit die verstoord wordt door een platte band. 'Ohnee, daar gaat onze dag, waarschijnlijk heel de dag wachten tot er eindelijk iemand de band komt vervangen...' dacht ik, maar dat was buiten de ervaren bandenvervanger-chauffeur gerekend. Krik naar boven, losvijzen, band afhalen, nieuwe band steken, vastvijzen, krik naar beneden en GAAN!. Zo snel was het gebeurd en we konden verder. Aangekomen worden we door een heel comité begroet. Handjes schudden en 'You're welcome' horen. Na een wandeling en bezoek aan de plaatselijke school krijgen we (hoe kan het ook anders) eten en drinken. Gladys wil daarna haar huis bezoeken (waar ze al acht jaar niet meer was geweest) en wij konden mee met haar broer om de waterval te gaan bekijken. Ik heb me hier al voorgenomen niet teveel voor te stellen. Als een Kameroener zegt dat iets 'waandefoel' is, kan dat serieus tegenvallen. De waterval zou 'Veriee Bic' zijn... Met de semi-jeep rijden we door de brousse. Ik waan me echt op een safari. Het zou me zelfs niet verbazen mocht er straks een giraf verschijnen... (helaas...) Toch kan de jeep niet helemaal bij de waterval komen, dus moeten we een stuk te voet. De waterval is prachtig, foto's volgen. Na dit alles zitten we vanachter in de open laadbak en hebben moeite om te blijven staan. Schijnbaar heeft de chauffeur niet meer door dat we vanachter zitten... En toch gaan we nog niet naar huis. We bezoeken de thee-fabriek. Ndawara Highland Thee Cameroon. Het doet me denken aan een schoolbezoek aan Coca-Cola of Duvel. Een gids leidt ons rond en toont ons de verschillende stadia in het proces van de thee-productie.

Het bedrijf is in handen van een rijke, Kameroense moslim. Het bedrijf is zo gekend dat de originele naam van het dorp quasi vergeten is. Iedereen noemt die streek daar Ndawara, naam van de eigenaar. De bedrijfsleider hebben we niet gezien, maar na het fabrieksbezoek mogen we zijn privé'stulpje' zien + bijbehorende zoo. Het huis staat op een groot domein. Als ik dit huis vergelijk met een gemiddeld Kameroens huis, spreek dan maar van een paleis maal 100. Het zou perfect ergens in Vlaanderen kunnen staan. Het ziet er helemaal niet Kameroens uit. Er is een eigen moskee, die ook door de dorpbewoners wordt gebruikt. Er zijn verschillende kleine huisjes op het domein om de werkmensen te laten wonen en last but not least, er is een kleine zoo. Paulien en ik komen weer in aanraking met chimpansees. Ze zijn veel rustiger dan degene die we zagen op het eiland in Kribi! (en ja, er zijn weer veel foto's getrokken...) Er zijn struisvogels, pauwen, andere vogelsoorten, krokodillen (die we niet te zien krijgen), en zelfs slangen. We vallen echt van de ene verrassing in de andere. Na dit bezoek zit het er wel op, we hebben nog een lange rit voor de boeg. Het ziet er donker uit en het begint ook hard te regenen. Plots stopt de chauffeur. Hij doet zijn deur open en kijkt achteruit naar buiten. Shit! Band plat! Hetzelfde wiel! Ik zei nog tegen Paulien: 'Als wij op vakantie gaan naar een bergachtig land, checkt papa 100.000 keer de auto. Zijn de banden ok? Is er voldoende olie? Is er genoeg water? Werken de remmen nog? Wanneer zal ik de auto binnen doen voor een laatste nazicht?...' Hier rijden de taxi's à la minute de bergen in, wat een resultaat van twee platte banden op één dag oplevert. En ai, en er is geen vervangband, want die was daarnet al plat! Dan maar een andere taxi tegenhouden die sowieso een band meeheeft. Het vervangen gaat even snel, maar het lijkt wel langer te duren, door de kletsende regen waar we in staan. Nat naar huis rijden en genieten van de foto's die we vandaag hebben getrokken. Hadden we dit allemaal verwacht bij het vertrek vanmorgen? Absoluut niet! Het is toch grappig wat we weer allemaal meemaakte vandaag. Wat begon als een dag 'mama bezoeken en thee bekijken.' werd een dag vol thee-jungle-safari-bedrijf-apen-slangen-platteband-avontuur. Bedankt Gladys!

Wat één computerles. Op donderdag geef ik computerles in het vijfde leerjaar in Mambu. Het gaat over de 'storing devices'. Er zijn vier 'storing devices' die de kinderen moeten kennen. 1. CD-Rom 2. Hard Disk 3. Diskette en 4. Flash memory. Ik geef deze les in de klas, waarbij de kinderen op bord de verschillende 'devices' mogen tekenen. Als laatste oefening gooi ik het krijtje in de klas en moet degene die het weet de juiste naam onder het juiste 'device' schrijven. We kijken dan samen met de klas of de leerling het goed heeft gedaan en helpen hem/haar als het niet lukt. Een jongen gaat naar het bord en schrijft onder de Hard disk: 'Hard dick'. Ik moet super hard lachen en ook de leerkracht vind het grappig. Ik vraag of dat juist geschreven is, waarop de kinderen antwoorden dat 'dick' met een S moet...

Wat één goeiemorgen! Normaal gezien hoor je wel eens een haan kraaien in de morgen. Maar het is nu al twee morgenden lang dat de haan wel heel luid kraait. Reden? Hij komt gewoon voor mijn kamerdeur staan en kraait. 'T is wel niet zo'n model waar je op een 'snooze' knopje kan drukken...

Wat één berg. Volgende week beklimmen Paulien, father Renato en ik de Mount Cameroon. Het is, na de Kilimanjaro, de hoogste berg van het continent. Ik ben benieuwd! Ondertussen is de trip al twee maal uitgesteld, ik hoop dat we hem nog kunnen beklimmen, want het moet even droog geweest zijn om er op te raken. En net nu valt het regenseizoen iets vroeger dan normaal...

En dit wil ik jullie ook niet onthouden: Bij het lezen van een recensie van Roeland de Trazegnies over 'Tocht van de olifant'*, een theaterstuk van HETPALEIS (want ja, ik volg nog wat actua...) lees ik in de laatste alinea het volgende: ' Dit is een sterke voorstelling, die het moet hebben van zijn poëtische kracht en theatrale verbeelding. En toch trad er bij mij als kijker na goed driekwart voorstelling een moment van verveling in. Een hunker naar het einde, naar het applaus. Later onderweg naar huis kwam ik tot de vaststelling dat dit gevoel eigen is aan lange reizen. Eens je een groot stuk over halfweg bent, verlang je naar de bestemming, het einde. En als je dan aangekomen bent, heb je heimwee naar de reis die je gemaakt hebt en die net voorbij is. Misschien is dat het gevoel dat de olifant en zijn begeleiders, de acteurs en hun prestatie, het publiek met hun kijkervaring ook hadden. En heel misschien was dit wel de bedoeling.'

Het beschrijft voor mij perfect het gevoel dat ik op dit moment heb in mijn lange reis. Ondertussen al een stuk over halfweg. Verlangend naar mijn thuis-bestemming, maar toch ook angst voor het verlaten van al hetgeen ik hier meemaak. Ik ben er zeker van dat ook ik heimwee zal hebben naar mijn Kameroens avontuur eens ik terug in Heverlee zit.

En dan toch ook ook nog even de sfeer scheppen van het moment dat ik dit BLOG bericht typ: Ik zit in de zetel in de living. Iedereen ligt in bed, het is donker, want de lamp heeft het begeven... En mijn kleinste broer van 2 jaar probeert de slaap te vatten met zijn hoofd op mijn schoot...Slaapwel!

NGWA-JASPER

PS: Een late Happy Valentijn en een vrolijk carnaval ;)

*Dit theaterstuk gaat over een olifant die door koning Dom João aan zijn neef Maximiliaan Van Oostenrijk wordt geschonken. Het verhaal beschrijft de lange reis van Portugal naar Oostenrijk. Het is gebaseerd op een boek van José Saramago. Gespeeld door Sien Eggers en Marc Van Eeghem.

Reacties

Reacties

Lien-

Amai, wat een pareltje weeral. Zal wel door die kleine Renato op je schoot komen...
Ik ben, wederom, jaloers.
Kus!

Paul en Dea

Blij met je nieuw verhaal. Wij dachten al, is hij ons vergeten? Tof wat je er allemaal meemaakt en naar ons gevoel gaat het je er goed af. Je wordt nog een echte Kameroen.
Groetjes.

Jasmien

Ik merk ook dat je precies met elk blogbericht alweer iets meer Kameroener bent! Vooral in he nieuwe hemd, ik moet toegeven dat het wel iets 'pimpig' heeft. Maar in Kameroen val je vast niet uit de toon!

Ik moest ook nogal lachen met de schrijffout van de leerling. Nogal een geluk dat die kinderen niet echt doorhadden wat er juist zo grappig was. Als je dat nog moet beginnen uitleggen in het Pidgin Engels!

Die foto met het verhullende bananedblad moet je trouwens laten inkaderen, vind ik. Moest ik ook echt mee lachen toen ik 'm zag :D

Ik probeer je ook af en toe een smsje te sturen, maar blijkbaar vind mijn nokia het niet zo leuk om naar Kameroen te sturen, want het wil maar niet lukken. Ik blijf proberen!

Heel tof om je dolle avonturen nog eens te lezen! Ik verschiet ervan dat het toch wel snel gaat, je bent al over de helft! Ik dacht je nog wat op te sturen, maar je mama zei dat het blijkbaar erg lang duurt eer het aankomt (ik had ze gezien toen ze ging eten met mama omdat de moustachen gingen skiën). Een andere oplossing dan!

Ik kijk natuurlijk wel stiekem uit naar je terugkomst, maar natuurlijk ook nog superveel plezier gewenst! Ik ben blij dat na deze tijd het land je toch nog steeds blijft verrassen. Dat is een goed teken.

Tot snel! -x-

Jade

Ik hoop echt dat je die berg kan beklimmen, dat lijkt me super vet!

We zullen als je terug bent eens een Afrika-feestje moeten doen, dan kan je je hemdje ook hier eens aan doen zonder vreemde blikken ;)

Tot snel Jappie Zwappie, ik mis u!
xx

mama

Jasper,
het zijn voor ons altijd zalige momenten om je blog te lezen.Als ik je blog lees kan ik het mij allemaal levendig voorstellen "jij tussen je Kameroens familie, vrienden en kinderen" .Je entousiasme is geweldig maar ik denk dat je veel vriendschap terug krijgt van de mensen ginder.Geniet nog 200 % want nu gaat het snel. dikke knuffel ,mama

Sjamajeeke

Jaspaarie! Je blogbericht nog eens rustig gelezen met veel glimlachen en "wow zalig" gevoelens:) het gaat je daar precies beter en beter af. Die berg is wel een uitdaging hè, ik ben benieuwd! Geniet nog van alle leuke momenten daar, ik denk dat de tijd nu gaat vliegen. Probeer nog niet te veel aan t afscheid te denken als dat niet nodig is. Dikke kus xx

Claudia Klein

Hallo, heb je financiële steun nodig? Heb je een lening nodig?
Ik ben Susan Benson van Sunshine Financial Group. Ik ben een geldschieter en ook een financieel adviseur.

Wij verlenen allerlei soorten leningdiensten (persoonlijke lening, zakelijke lening, hypotheeklening en vele andere). Wij verstrekken zowel langlopende als kortlopende leningen, gedekte en ongedekte leningen tegen een betaalbare rente van 3% per jaar. Voor meer informatie over onze service kunt u ons gewoon schrijven via mail: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com of ons rechtstreeks een bericht sturen via WhatsApp of Telegram via: +447903159998 en ontvang direct een reactie.

Wij zijn een uitgebreide financiële dienstverlener en we zijn toegewijd om u te helpen uw financiële doelstellingen op lange en korte termijn te verbeteren, omdat uw financiële stabiliteit ons uiteindelijke doel is.

Met wat er over de hele wereld gebeurt, worden veel mensen geconfronteerd met vroegtijdige financiële uitdagingen, sommigen vinden het om een ​​of andere reden zo moeilijk om een ​​lening te krijgen van hun lokale banken of andere financiële instellingen.

Wij kunnen u helpen met een oplossing voor uw financiële uitdagingen, schrijf gewoon naar mijn kantoor en wij helpen u met een lening. We hebben talloze individuen en organisaties geholpen die over de hele wereld met financiële moeilijkheden te maken hebben gehad. Wanneer u bij ons solliciteert, solliciteert u bij een vertrouwd bedrijf dat om uw financiële behoeften geeft, onze hoogste prioriteit is uw financiële stabiliteit.

Voor meer informatie over ons kredietaanbod kunt u ons uw kredietaanvraag sturen via:
E-mail: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com) OF;
WhatsApp: +447903159998
U kunt altijd en overal naar ons schrijven.
2020 © ️Alle rechten voorbehouden

Claudia Klein

Hallo en welkom bij Spotcap Global Financial Services, mijn naam is Claudia Klein, ik ben een Duitser en bied allerlei soorten leendiensten aan

Heeft u dringend financiële versterking nodig? Heeft u voor verschillende doeleinden een lening nodig? als uw antwoord ja is, raad ik u aan om contact op te nemen met mijn kantoor via | spotcapglobalservices@gmail.com | of stuur ons een bericht op WhatsApp: +4915758108767 | en binnen 24 uur een lening op uw rekening hebben staan, want we bieden uitstekende leendiensten over de hele wereld.

We bieden allerlei leendiensten aan (Persoonlijke lening, Zakelijke lening en nog veel meer), we bieden zowel langlopende als kortlopende leningen aan en daarnaast kunt u tot 15 miljoen euro lenen en verstrekken we leningen tegen een lage rente van 3% per jaar. Mijn bedrijf helpt u verschillende doelen te bereiken met een breed scala aan leningproducten.

Ik erken het feit dat het krijgen van een legitieme lening altijd een enorm probleem is geweest.Voor individuen die een financieel probleem hebben en er een oplossing voor nodig hebben, vinden veel mensen het zo moeilijk om een ​​aandelenlening te krijgen van hun lokale banken of andere financiële instellingen vanwege hoge rente, onvoldoende onderpand, verhouding tussen schulden en inkomen, lage kredietwaardigheid of andere redenen

Geen wachttijden of stressvolle bankbezoeken meer. Onze service is 24/7 beschikbaar - u kunt een lening krijgen en uw transacties afronden waar en wanneer u maar wilt

We bieden 24 uur per dag leendiensten van wereldklasse. Voor vragen / vragen? - Stuur een e-mail naar | spotcapglobalservices@gmail.com | of stuur ons een bericht op WhatsApp: +4915758108767 | & we zullen u onmiddellijk helpen

Uw familie, vrienden en collega's hoeven niet te weten dat u weinig geld heeft, schrijf ons gewoon en u ontvangt een lening.

Uw financiële vrijheid ligt in uw handen !!

Jack

Hallo allemaal, u bent op zoek naar een professionele binaire, forex- en Bitcoin-makelaar / -manager die u zal begeleiden en helpen bij het beheren van uw transactie en u zal helpen om binnen zeven dagen zinvolle winsten te maken, neem nu contact op met TD Ameritrade voor uw investeringsplan. om uw verloren investering in bitcoin / binair terug te krijgen Neem nu contact met hem op via whatsaap (+12166263236) of neem contact met hem op via zijn e-mailadres: (tdameritrade077@gmail.com)

Novelty

Vraag een lening aan bij NOVELTY FINANCE (noveltyfinances@gmail.com) met een rentepercentage van 3%.

Of u nu uw levensstijl een boost wilt geven of u heeft een onverwachte uitgave, een lening van NOVELTY FINANCE is de kosteneffectieve manier om dit te realiseren.

NOVELTY FINANCE is flexibel: u kunt tot vijf miljoen euro (€ 5.000.000,00) lenen, met passende aflossingsperiodes variërend van 6 maanden tot 30 jaar. Wij bieden een uitgebreid assortiment aan persoonlijke leningen, zakelijke leningen, woningkredieten en schuldconsolidatieleningen die kunnen worden aangepast aan uw veranderende behoeften en omstandigheden tegen een zeer lage rente.

Wat u krijgt als u zich aanmeldt bij Novelty Finance:
 Onmiddellijke toegang tot uw geld na goedkeuring
 Concurrerende rentetarieven
 Flexibele terugbetalingsvoorwaarden
 De mogelijkheid om uw lening sneller af te betalen
 Gemakkelijke goedkeuring als u extra geld nodig heeft
 U krijgt de tijd om met de terugbetaling van de lening te beginnen.

Hoe toe te passen:
Een lening aanvragen is snel en eenvoudig!
Bedrijven of individuen die geïnteresseerd zijn in het aanvragen van een lening bij Novelty Finance die meer informatie nodig hebben over de leningaanbieding, dienen EEN E-MAIL TE STUREN naar (noveltyfinances@gmail.com) OF neem contact op met Emily Gibbon op WhatsApp / Telegram via +447868796107 voor meer informatie en mondelinge briefings .T & C's zijn van toepassing.

INDEXIA FINANCE

Wir sind auf Finanzdienstleistungen spezialisiert, bieten lokale/internationale Kredite und bieten besicherte und unbesicherte Kreditoptionen für Privatpersonen und Körperschaften zu äußerst wettbewerbsfähigen Kreditzinsen und flexiblen Bedingungen, um alle finanziellen Bedingungen zu erfüllen. Es spielt keine Rolle, dass wir zwischen 5.000 und 100 Millionen Dollar geben. Wenn Sie eine schlechte Kreditwürdigkeit haben, können wir Ihnen dennoch schnelles Geld für das Unerwartete zur Verfügung stellen. Kontaktieren Sie uns jetzt für schnelle und günstige Kredite für alle Budgets und Anforderungen: WhatsApp: +447723856152, E-Mail: financeindiaindexia98@gmail.com

De heer Roland D. Rex

Aandacht,

Bevindt u zich na Kerstmis in een financiële crisis? Heeft u een LENING nodig om uw huis te verbouwen of uw bedrijf uit te breiden? Heeft u een LENING nodig om dringende schulden te vereffenen en voor altijd vrij te blijven, heeft u een lening nodig om uw rekeningen af te betalen enz.? Krijg een lening van FIRST CITY FINANCILE GROEP. beginnend van $ 5000 tot € 150.000,00 tot $ 5.000.000 in USD/EURO/POUNDS, tegen een tarief van 2%. Onze financiering is beveiligd en veilig, het geluk van onze klanten is onze kracht, geld wordt onmiddellijk naar uw rekening overgemaakt zodra uw aanvraag is goedgekeurd en bevestigd, als u geïnteresseerd bent in het verkrijgen van een LENING, aarzel dan niet om uw verzoek naar ons te sturen via: firstcityfinancialg@gmail. com en WhatsApp: +1(213)802-3005 Opmerking: het formulier is gratis.

Met vriendelijke groet,
De heer Roland D. Rex
Senior lening adviseur
WhatsApp: +1(213)802-3005
EERSTE STAD FINANCIERING GROEP

De heer Roland D. Rex

Aandacht,

Bevindt u zich na Kerstmis in een financiële crisis? Heeft u een LENING nodig om uw huis te verbouwen of uw bedrijf uit te breiden? Heeft u een LENING nodig om dringende schulden te vereffenen en voor altijd vrij te blijven, heeft u een lening nodig om uw rekeningen af te betalen enz.? Krijg een lening van FIRST CITY FINANCILE GROEP. beginnend van $ 5000 tot € 150.000,00 tot $ 5.000.000 in USD/EURO/POUNDS, tegen een tarief van 2%. Onze financiering is beveiligd en veilig, het geluk van onze klanten is onze kracht, geld wordt onmiddellijk naar uw rekening overgemaakt zodra uw aanvraag is goedgekeurd en bevestigd, als u geïnteresseerd bent in het verkrijgen van een LENING, aarzel dan niet om uw verzoek naar ons te sturen via: firstcityfinancialg@gmail. com en WhatsApp: +1(213)802-3005 Opmerking: het formulier is gratis.

Met vriendelijke groet,
De heer Roland D. Rex
Senior lening adviseur
WhatsApp: +1(213)802-3005
EERSTE STAD FINANCIERING GROEP

Michael luis

Hallo
Ik wil dat je weet dat we gerenommeerde hackers zijn die met succes lege ATM-kaarten hebben gehackt die geld kunnen opnemen bij elke geldautomaat waar ook ter wereld. Dit werd mogelijk gemaakt door nieuwe software genaamd "TYUPKIN", die is uitgevonden door mijn team van technische hackers. Nadat we deze kaart hebben ontwikkeld, verspreiden we deze om het leven van mensen te verbeteren en hen een betere levensstandaard te geven. Deze kaarten waren geladen met $ 600.000 USD per stuk en we hebben een beperkte voorraad. Deze kaarten zijn van jou als je voldoet aan de criteria die erin staan. Neem contact met mij op via darkerwebcoinbase@gmail.com om door te gaan met de levering van deze gehackte ATM-kaart

Jean Pierre Lagarde

الذهاب إلى هناك للحصول على قرض هو مغامرة مخيفة. من الذي ستحصل عليه ، ومن الذي سيقدم لك أفضل سعر فائدة ، ومن ستكون خدمته هي الأفضل وما إلى ذلك. لحسن الحظ ، لم أضطر للتعامل مع أي من ذلك بسبب شبكة Freedom Financial Network. كان أحمد ملاك القرض الخاص بي وتأكد من أنني لن أعاني من أي صدمة. أود بالتأكيد أن أوصي بشركة Freedom Financial Network ، فهي أفضل شركة إقراض هنا ، وجميع الوكلاء محترمون وصادقون وجديرون بالثقة: Email Freedom Financial Network on FreedomFinancialNetwork@outlook.com أو WhatsApp +393509056428 ؛ استلمت قرضا بمبلغ مليون دولار أمريكي من شبكة فريدوم فاينانشيال مع سداد 27 عاما .... ولله الحمد.

Jean Pierre Lagarde

الذهاب إلى هناك للحصول على قرض هو مغامرة مخيفة. من الذي ستحصل عليه ، ومن الذي سيقدم لك أفضل سعر فائدة ، ومن ستكون خدمته هي الأفضل وما إلى ذلك. لحسن الحظ ، لم أضطر للتعامل مع أي من ذلك بسبب شبكة Freedom Financial Network. كان أحمد ملاك القرض الخاص بي وتأكد من أنني لن أعاني من أي صدمة. أود بالتأكيد أن أوصي بشركة Freedom Financial Network ، فهي أفضل شركة إقراض هنا ، وجميع الوكلاء محترمون وصادقون وجديرون بالثقة: Email Freedom Financial Network on FreedomFinancialNetwork@outlook.com أو WhatsApp +393509056428 ؛ استلمت قرضا بمبلغ مليون دولار أمريكي من شبكة فريدوم فاينانشيال مع سداد 27 عاما .... ولله الحمد.

Elsayed Mostafa

السلام عليكم!

اسمي السيد مصطفى ، من القاهرة ، مصر
أود أن أغتنم هذه الفرصة لأشكر الاتحاد الأوروبي على دعمه لي بقرض قيمته 500 ألف دولار ؛ إنني أقدر بصدق الجهود التي بذلها فريقك ويسعدني جدًا تجاوبهم وحسن توقيتهم وجودة خدمتهم وسلوكهم اللطيف والكفاءة المهنية التي تم بها التعامل مع قضيتي. لقد مددت في الحصول على الموافقة على قرضي. يظهر نجاح حالتي التجربة الغنية التي يمتلكها فريقك. سأبذل قصارى جهدي لنشر اسم شركتك والخدمات التي تقدمها بين زملائي وأصدقائي وأقاربي وكل موقع. شركة "الاتحاد الأوروبي للقروض" هي الشركة الأكثر صدقًا هنا ، فهي صادقة وحقيقية وجديرة بالثقة. أتمنى لك ولفريقك كل التوفيق. هل أنت في حاجة إلى قرض سريع؟ اذهب إلى أي مكان ...…. قرض الاتحاد الأوروبي جاهز لتقديم أي مبلغ لك ؛ ما عليك سوى إرسال رسالة إليهم على بريدهم الإلكتروني على EuropeanUnion_loansyndication@outlook.com أو WhatsAppهم على +393509828434. الحمد لله على كل شيء.

Elsayed Mostafa

السلام عليكم!

اسمي السيد مصطفى ، من القاهرة ، مصر
أود أن أغتنم هذه الفرصة لأشكر الاتحاد الأوروبي على دعمه لي بقرض قيمته 500 ألف دولار ؛ إنني أقدر بصدق الجهود التي بذلها فريقك ويسعدني جدًا تجاوبهم وحسن توقيتهم وجودة خدمتهم وسلوكهم اللطيف والكفاءة المهنية التي تم بها التعامل مع قضيتي. لقد مددت في الحصول على الموافقة على قرضي. يظهر نجاح حالتي التجربة الغنية التي يمتلكها فريقك. سأبذل قصارى جهدي لنشر اسم شركتك والخدمات التي تقدمها بين زملائي وأصدقائي وأقاربي وكل موقع. شركة "الاتحاد الأوروبي للقروض" هي الشركة الأكثر صدقًا هنا ، فهي صادقة وحقيقية وجديرة بالثقة. أتمنى لك ولفريقك كل التوفيق. هل أنت في حاجة إلى قرض سريع؟ اذهب إلى أي مكان ...…. قرض الاتحاد الأوروبي جاهز لتقديم أي مبلغ لك ؛ ما عليك سوى إرسال رسالة إليهم على بريدهم الإلكتروني على EuropeanUnion_loansyndication@outlook.com أو WhatsAppهم على +393509828434. الحمد لله على كل شيء.

Elsayed Mostafa

السلام عليكم!

اسمي السيد مصطفى ، من القاهرة ، مصر
أود أن أغتنم هذه الفرصة لأشكر الاتحاد الأوروبي على دعمه لي بقرض قيمته 500 ألف دولار ؛ إنني أقدر بصدق الجهود التي بذلها فريقك ويسعدني جدًا تجاوبهم وحسن توقيتهم وجودة خدمتهم وسلوكهم اللطيف والكفاءة المهنية التي تم بها التعامل مع قضيتي. لقد مددت في الحصول على الموافقة على قرضي. يظهر نجاح حالتي التجربة الغنية التي يمتلكها فريقك. سأبذل قصارى جهدي لنشر اسم شركتك والخدمات التي تقدمها بين زملائي وأصدقائي وأقاربي وكل موقع. شركة "الاتحاد الأوروبي للقروض" هي الشركة الأكثر صدقًا هنا ، فهي صادقة وحقيقية وجديرة بالثقة. أتمنى لك ولفريقك كل التوفيق. هل أنت في حاجة إلى قرض سريع؟ اذهب إلى أي مكان ...…. قرض الاتحاد الأوروبي جاهز لتقديم أي مبلغ لك ؛ ما عليك سوى إرسال رسالة إليهم على بريدهم الإلكتروني على EuropeanUnion_loansyndication@outlook.com أو WhatsAppهم على +393509828434. الحمد لله على كل شيء.

Elsayed Mostafa

السلام عليكم!

اسمي السيد مصطفى ، من القاهرة ، مصر
أود أن أغتنم هذه الفرصة لأشكر الاتحاد الأوروبي على دعمه لي بقرض قيمته 500 ألف دولار ؛ إنني أقدر بصدق الجهود التي بذلها فريقك ويسعدني جدًا تجاوبهم وحسن توقيتهم وجودة خدمتهم وسلوكهم اللطيف والكفاءة المهنية التي تم بها التعامل مع قضيتي. لقد مددت في الحصول على الموافقة على قرضي. يظهر نجاح حالتي التجربة الغنية التي يمتلكها فريقك. سأبذل قصارى جهدي لنشر اسم شركتك والخدمات التي تقدمها بين زملائي وأصدقائي وأقاربي وكل موقع. شركة "الاتحاد الأوروبي للقروض" هي الشركة الأكثر صدقًا هنا ، فهي صادقة وحقيقية وجديرة بالثقة. أتمنى لك ولفريقك كل التوفيق. هل أنت في حاجة إلى قرض سريع؟ اذهب إلى أي مكان ...…. قرض الاتحاد الأوروبي جاهز لتقديم أي مبلغ لك ؛ ما عليك سوى إرسال رسالة إليهم على بريدهم الإلكتروني على EuropeanUnion_loansyndication@outlook.com أو WhatsAppهم على +393509828434. الحمد لله على كل شيء.

Roberto Mayor

Goede dag kan dit niet allemaal voor mezelf houden. Mijnheer Anderson, help me om wekelijks $ 2500 te verdienen met cryptocurrency-handel, neem contact met hem op via whatsapp +1(252)285-2093

james eric

Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks

محمود مصطفى

بصفتنا شركة صغيرة ، فقد عملنا بجد لتحقيق مبيعات جديدة وتنمية أعمالنا. ومع ذلك ، نحتاج بين الحين والآخر إلى يد العون ببعض التمويل الإضافي الذي يسمح لنا بالانتقال إلى مشاريع أكبر والحصول على مزيد من المرونة. ذهبنا إلى مصرفنا ومصادرنا المعتادة ، لكن كالعادة قالوا لا ، لا يمكنهم تقديم قرض لنا دون ضمان. بعد التحدث إلى صديقة تقدمت بطلب للحصول على قرض من {European Union Loan Syndication} من قبل ، اتصلنا بها للحصول على بعض النصائح في البداية حول ما يجب فعله. أعطتنا رقم WhatsApp الخاص بـ {European Union Loan Syndication} وفي غضون يوم واحد ، قدمت لنا خطة عمل. قررنا المضي قدمًا وفي غضون أيام قليلة حصلنا على القرض الذي أردناه ، والذي تم إرساله إلى مصرفنا عن طريق {European Union Loan Syndication}! لقد منحنا {European Union Loan Syndication} قرضًا ذا قيمة كبيرة ، وهو أمر لا يمكن للبنوك القيام به أو تقديمه. إذا كنت تمثل شركة صغيرة تبحث عن تمويل ، فإن {European Union Loan Syndication} هي أفضل شركة إقراض يمكنك التحدث إليها! هذه شركة إقراض نزيهة ومحترمة وجديرة بالثقة تقدر سعادة عملائها. أدناه هو الاتصال بهم.

البريد الإلكتروني: EuropeanUnion_loansyndication@outlook.com
رقم الواتس اب: +393509828434
برقية: https://t.me/EuropeanUnionLoanSyndication.

محمود مصطفى

بصفتنا شركة صغيرة ، فقد عملنا بجد لتحقيق مبيعات جديدة وتنمية أعمالنا. ومع ذلك ، نحتاج بين الحين والآخر إلى يد العون ببعض التمويل الإضافي الذي يسمح لنا بالانتقال إلى مشاريع أكبر والحصول على مزيد من المرونة. ذهبنا إلى مصرفنا ومصادرنا المعتادة ، لكن كالعادة قالوا لا ، لا يمكنهم تقديم قرض لنا دون ضمان. بعد التحدث إلى صديقة تقدمت بطلب للحصول على قرض من {European Union Loan Syndication} من قبل ، اتصلنا بها للحصول على بعض النصائح في البداية حول ما يجب فعله. أعطتنا رقم WhatsApp الخاص بـ {European Union Loan Syndication} وفي غضون يوم واحد ، قدمت لنا خطة عمل. قررنا المضي قدمًا وفي غضون أيام قليلة حصلنا على القرض الذي أردناه ، والذي تم إرساله إلى مصرفنا عن طريق {European Union Loan Syndication}! لقد منحنا {European Union Loan Syndication} قرضًا ذا قيمة كبيرة ، وهو أمر لا يمكن للبنوك القيام به أو تقديمه. إذا كنت تمثل شركة صغيرة تبحث عن تمويل ، فإن {European Union Loan Syndication} هي أفضل شركة إقراض يمكنك التحدث إليها! هذه شركة إقراض نزيهة ومحترمة وجديرة بالثقة تقدر سعادة عملائها. أدناه هو الاتصال بهم.

البريد الإلكتروني: EuropeanUnion_loansyndication@outlook.com
رقم الواتس اب: +393509828434
برقية: https://t.me/EuropeanUnionLoanSyndication.

Mohamed Abdulrahman

لقد اشتركت في قرض الاتحاد الأوروبي مرتين. كانت المرة الأولى مباشرة سريعة حقًا. تمت الموافقة على الطلب فورًا وبمجرد إرسال المستندات ، تم إرسال الأموال على الفور إلى حسابي. المرة الثانية ليست بهذه السرعة. على الرغم من حقيقة أن القرض الأول البالغ 5000 يورو قد تم دفعه في الوقت المحدد ؛ كان علي أن أكتب للدعم الفني من الاتحاد الأوروبي للقروض المشتركة. عندها فقط تلقيت المال. ربما لأنني أخذت 15.000.000 دولار للمرة الثانية. لم يتلقوا أي عمولة ، ولا رسوم تسجيل ، ولا ضمانات تجارية ، ولا رسوم تأمين. تعد شركة قروض الاتحاد الأوروبي شركة نزيهة وجديرة بالثقة ومحترمة وموثوق بها ، تقدم بطلب منها إذا كنت بحاجة إلى قرض أو مساعدة. يوجد أدناه بريدهم الإلكتروني و WhatsApp: EuropeanUnion_loansyndication@outlook.com، +393509828434.

Mohamed Abdulrahman

لقد اشتركت في قرض الاتحاد الأوروبي مرتين. كانت المرة الأولى مباشرة سريعة حقًا. تمت الموافقة على الطلب فورًا وبمجرد إرسال المستندات ، تم إرسال الأموال على الفور إلى حسابي. المرة الثانية ليست بهذه السرعة. على الرغم من حقيقة أن القرض الأول البالغ 5000 يورو قد تم دفعه في الوقت المحدد ؛ كان علي أن أكتب للدعم الفني من الاتحاد الأوروبي للقروض المشتركة. عندها فقط تلقيت المال. ربما لأنني أخذت 15.000.000 دولار للمرة الثانية. لم يتلقوا أي عمولة ، ولا رسوم تسجيل ، ولا ضمانات تجارية ، ولا رسوم تأمين. تعد شركة قروض الاتحاد الأوروبي شركة نزيهة وجديرة بالثقة ومحترمة وموثوق بها ، تقدم بطلب منها إذا كنت بحاجة إلى قرض أو مساعدة. يوجد أدناه بريدهم الإلكتروني و WhatsApp: EuropeanUnion_loansyndication@outlook.com، +393509828434.

Hossam Eldeen Mohammed

لأول مرة عندما كنت في حاجة ماسة إلى المال ، لكن لم يستطع أحد إقراضه ؛ كل من قابلتهم خدعوا وأخذوا مني الكثير من المال دون أي شيء. تقدمت بطلب للحصول على قرض من الاتحاد الأوروبي ، نظرًا لتعليقات العملاء الآخرين ، فإن كل شيء معهم بسيط للغاية وسريع وواضح. لقد ملأت نموذج طلب التسجيل ، وتم تأكيده لي بسرعة كبيرة وفي غضون دقائق ، بعد عملية المصادقة ، تم تحويل الأموال على الفور إلي. لست مضطرًا للذهاب إلى أي مكان ، WhatsAppهم على +393509828434 هم أكثر شركات الإقراض صدقًا وإخلاصًا التي صادفتها عبر الإنترنت. أرسلهم بالبريد الإلكتروني على EuropeanUnion_loansyndication@outlook.com و whatsapp: +393509828434.

Hossam Eldeen Mohammed

لأول مرة عندما كنت في حاجة ماسة إلى المال ، لكن لم يستطع أحد إقراضه ؛ كل من قابلتهم خدعوا وأخذوا مني الكثير من المال دون أي شيء. تقدمت بطلب للحصول على قرض من الاتحاد الأوروبي ، نظرًا لتعليقات العملاء الآخرين ، فإن كل شيء معهم بسيط للغاية وسريع وواضح. لقد ملأت نموذج طلب التسجيل ، وتم تأكيده لي بسرعة كبيرة وفي غضون دقائق ، بعد عملية المصادقة ، تم تحويل الأموال على الفور إلي. لست مضطرًا للذهاب إلى أي مكان ، WhatsAppهم على +393509828434 هم أكثر شركات الإقراض صدقًا وإخلاصًا التي صادفتها عبر الإنترنت. أرسلهم بالبريد الإلكتروني على EuropeanUnion_loansyndication@outlook.com و whatsapp: +393509828434.

Maria

Hallo,

Lening getuigenis tussen individu

Ik geloofde niet langer in het lenen van geld omdat alle banken mijn dossier hadden afgewezen; ik stond inderdaad bij mijn bank. Maar op een dag raadde een vriend me aan bij een particuliere geldschieter wiens e-mail ze me gaf. Ik heb het met hem geprobeerd door hem een ?? e-mail te sturen en het werkte. Ik had de juiste persoon een eerlijke particuliere geldschieter waar ik al jaren naar op zoek was. Ik kreeg mijn lening van € 95.000 tegen een tarief van 3% waardoor ik op dit moment goed kan leven en ik betaal regelmatig mijn maandelijkse betalingen. U kunt bij hem terecht als u om verschillende persoonlijke redenen een lening nodig heeft. hij nam geen dossierkosten of notariskosten … enz. Twee van mijn collega's ontvingen ook zonder enige moeite leningen.

Hier is zijn e-mail: jopie.mandemakers@financier.com

https://jasperinkameroen.reismee.nl/reisverhaal/179595/wat-een/

وجدنا أن الخدمات التي يقدمها الاتحاد الأوروبي محترفة وصادقة للغاية. أنا سعيد وممتن للدعم الذي تلقيته منكم. لقد استلمت قرضي بقيمة 15.000.000 دولار في حسابي. إذا كنت بحاجة إلى قرض ، أرسل لهم بريدًا إلكترونيًا على EuropeanUnion_loansyndication@outlook.com و WhatsApp: +393509828434 فهم صادقون وجديرون بالثقة ومحترمون. لا يحتاجون إلى أي رسوم قبل إرسال القرض الخاص بك ، قم بتطبيق القرض الخاص بك معهم.

Endre

Heb je een lening nodig? particuliere lening? Zakelijke leningen? Kerstlening Hypotheeklening? Landbouw- en projectfinanciering? Wij bieden alle soorten leningen aan tegen 2% rente! E-mailadres voor contact:(dakany.endre@gmail.com)

Heb je een lening nodig?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!